Innan jag går in på 20 promptar för studie- och yrkesvägledare kommer lite info om AI som kan vara bra att känna till.
Ordlista
AI – Artificiell Intelligens är ett sätt att försöka få maskiner att efterlikna hjärnans funktioner,
d v s att kunna ”tänka” och lära ungefär så som människor gör. Vi förstår inte hur hjärnan fungerar, men de delar vi förstår kan vi försöka härma.
Prompt – En instruktion till chattbotten för att få ett önskat svar eller önskad uppgift utförd. Vissa chattbottar går att prata med, men än så länge är det många som skriver textkommandon till dem.
Iterera – När du fått ett svar från en chattbot justerar och förtydligar du vilka delar av svaret som du inte är nöjd med, d v s du förfinar svaret så det blir bättre och bättre tills du är nöjd. Ju bättre prompt du har från början, desto färre iterationer behövs.
Chattbot – En chattbot har tränats på att hitta mönster i de texter som den tränats på. Dessa mönster använder den för att skapa text som svar på din prompt. Texten du får som svar genereras alltså i realtid.
GPT – Själva modellen (Generativ Pre-training transformer) som en chattbot använder sig av. Samma GPT kan användas av olika chattbottar, t ex har Microsoft använt sig av Open AIs GPT, d v s Copilot och ChatGPT har använt samma GPT.
Generativ AI – AI som skapar (genererar) text, bilder, video eller ljud i realtid när den tillfrågas om att göra det.
Bias – Svar som AI ger är snedvridna eller partiska, vilket beror på den data som AI tränats på och vilka bias som finns i den datan. För en chattbot är det svårt att synliggöra dessa bias, men för en AI som genererar bilder är det lättare.
Hallucination – Texten som du får som svar av en chattbot baseras på mönster i data som den tränats på, men det finns även en slumpmässighet i vilka ord som genereras, vilket innebär att ord som genereras kan skapa en innebörd som inte är sann.
—————————————————————————————————————-
Ett vanligt ramverk att utgå från om du vill skapa egna promptar med exempel:
Roll – Agera som en erfaren lärare i fysik
Uppgift – Skapa en lektionsplanering som introducerar elever i år 8 till området optik
Kontext – Jag jobbar på en högstadieskola i Sverige, har 25 elever i klassen och lektionen är 60 minuter lång.
Format – Koppla ihop innehåll och aktiviteter med läroplanen i fysik och ge mig en planering som i detalj beskriver lektionens olika delar och material som behövs.
Ton – Använd en formell, men vänlig ton.
Exempel på chattbottar (AI kan även skapa bilder och göra andra saker, men jag fokuserar här på chattfunktionerna):
ChatGPT – Open AIs chattbot
Gemini – Googles chattbot
Notebook LM – Google har en chattbot som enkelt kan skapa en podd med två röster
CoPilot – Microsofts chattbot
Claude – En chattbot från Anthropic
Perplexity – En chattbot från San Fransisco som tidigt använde länkar till källor.
Duck AI – Duckduck Gos chattbot, man kan välja bland några olika GPT:er
Mistral AI – En chattbot från Frankrike
De flesta chattbottar har åldersgränser.
—————————————————————————————————————
Alla dessa promptar är framtagna som exempel för att komma igång med användning av chattbottar och för att du ska få tips och ideér på vad man kan använda chattbottar till. Du kan självklart ändra promptarna så som du vill, t ex genom att lägga till mer relevant information.
När du använt en chattbot ett tag lär du dig vilken typ av promptar som fungerar bättre respektive sämre. Du kan testa en prompt som den är skriven och ytterligare en gång genom att lägga till ”Agera som en erfaren expertlärare i [ämne]” + prompten för att se om det blir skillnad på kvaliteten i svaren.
Får du bra svar är prompten bra, får du inte bra svar behöver du ändra prompten samt ge ytterligare information som ger dig önskat svar av önskad kvalitet. Vissa chattbottar är bättre än andra på vissa typer av svar, så är du inte nöjd med svaren du får trots att du testat olika sätt att ändra sina promptar kan du testa en annan chattbott.
Hur använder jag promptarna?
Du använder texten i prompten i chattbottens promptfönster, men om det i en prompt finns hakparenteser [ ] så byter du ut texten i hakparentesen mot text som passar för ditt sammanhang.
Dubbelkolla alltid svaren du får från en chattbot, då det inte är säkert att det är sant.
OBS! Tänk efter om du laddar upp texter eller dokument till en chattbott. Ladda inte upp personuppgifter eller känslig information! Tänk på GDPR!
Längst ner finns en pdf med alla promptar som du kan ladda ner!
Promptar för SYV
- Skapa en plan för ett individuellt vägledningssamtal med en elev i [årskurs X] inför [specifikt val, t.ex. gymnasieval], med tre steg och en uppföljning.
- Ge mig fem strategier för att stötta lärare på en [grundskola] i att integrera [specifikt tema, t.ex. yrkesliv] i undervisningen, med en idé för varje.
- Skriv en kort guide för att introducera en [årskurs X]-elev till [specifik resurs, t.ex. Arbetsförmedlingens Yrkeskompass], med tre steg och ett exempel.
- Föreslå tre sätt att samarbeta med elevhälsoteamet på en [grundskola] för att stötta elever i [specifikt behov, t.ex. osäkerhet kring val], med en insats för varje.
- Skapa en lista med fem korta frågor för att inleda ett samtal med en [årskurs X]-elev om deras intressen och framtidsdrömmar.
- Ge mig ett exempel på en rutin för att följa upp en elev i [årskurs X] efter ett vägledningssamtal om [specifikt ämne, t.ex. studieplan], med tre steg.
- Föreslå tre sätt att genomföra en grupplektion för en [årskurs X]-klass om [specifikt tema, t.ex. arbetsmarknad eller gymnasieprogram], med en aktivitet för varje.
- Skriv en kort mall för att dokumentera ett vägledningssamtal med en [årskurs X]-elev på en K-12-skola, med tre sektioner (t.ex. mål, reflektion, nästa steg).
- Ge mig fem idéer för att inspirera en elev i [årskurs X] att utforska [specifikt område, t.ex. tekniska yrken], med en metod för varje
- Skapa en lista med tre korta reflektionsfrågor för en [årskurs X]-elev efter en vägledningsaktivitet om [specifikt ämne, t.ex. karriärval].
- Föreslå tre sätt att samarbeta med föräldrar till en [årskurs X]-elev för att diskutera [specifikt val, t.ex. gymnasieinriktning], med en strategi för varje.
- Ge mig ett exempel på en enkel kartläggning av en [årskurs X]-elevs styrkor och intressen inför [specifikt val, t.ex. studieväg], med tre punkter.
- Skriv en lista med fem resurser (t.ex. webbplatser eller material) för en SYV på en [grundskola] som stödjer [specifikt ämne, t.ex. framtida arbetsmarknad].
- Föreslå tre sätt att hantera en elev i [årskurs X] som känner press kring [specifikt val, t.ex. utbildning], med en metod för varje.
- Skapa en mall för en kort presentation för lärare på en [grundskola] om [specifikt tema, t.ex. breddad vägledning], med tre nyckelpunkter.
- Ge mig fem idéer för att introducera en [årskurs X]-klass till olika yrken inom [specifikt område, t.ex. vård eller teknik].
- Föreslå tre sätt att använda [specifikt verktyg, t.ex. SACO:s Yrkesväljaren] för att guida en [årskurs X]-elev i [specifikt val, t.ex. framtidsplaner], med en idé för varje.
- Skriv en kort guide för att stötta en elev i [årskurs X] som är osäker på sina val efter [specifik händelse, t.ex. PRAO], med tre steg.
- Ge mig ett exempel på en rutin för att planera en vägledningsdag för en [årskurs X]-klass på en [grundskola], med tre aktiviteter.
- Skapa en lista med tre korta sätt att samarbeta med rektor på en [grundskola] för att stärka [specifikt mål, t.ex. studievägledning i lägre årskurser], med ett exempel för varje.
Ladda ner en pdf med promptarna genom att klicka på bilden ovan!
Lycka till med promptandet!