Ämnesövergripande

Innan jag går in på 80 promptar för ämnesövergripande arbete kommer lite info om AI som kan vara bra att känna till.

Ordlista

AI – Artificiell Intelligens är ett sätt att försöka få maskiner att efterlikna hjärnans funktioner,

d v s att kunna ”tänka” och lära ungefär så som människor gör. Vi förstår inte hur hjärnan fungerar, men de delar vi förstår kan vi försöka härma.   

Prompt – En instruktion till chattbotten för att få ett önskat svar eller önskad uppgift utförd. Vissa chattbottar går att prata med, men än så länge är det många som skriver textkommandon till dem.

Iterera – När du fått ett svar från en chattbot justerar och förtydligar du vilka delar av svaret som du inte är nöjd med, d v s du förfinar svaret så det blir bättre och bättre tills du är nöjd. Ju bättre prompt du har från början, desto färre iterationer behövs.   

Chattbot – En chattbot har tränats på att hitta mönster i de texter som den tränats på. Dessa mönster använder den för att skapa text som svar på din prompt. Texten du får som svar genereras alltså i realtid.

GPT – Själva modellen (Generativ Pre-training transformer) som en chattbot använder sig av. Samma GPT kan användas av olika chattbottar, t ex har Microsoft använt sig av Open AIs GPT, d v s Copilot och ChatGPT har använt samma GPT.

Generativ AI – AI som skapar (genererar) text, bilder, video eller ljud i realtid när den tillfrågas om att göra det.

Bias – Svar som AI ger är snedvridna eller partiska, vilket beror på den data som AI tränats på och vilka bias som finns i den datan. För en chattbot är det svårt att synliggöra dessa bias, men för en AI som genererar bilder är det lättare.

Hallucination – Texten som du får som svar av en chattbot baseras på mönster i data som den tränats på, men det finns även en slumpmässighet i vilka ord som genereras, vilket innebär att ord som genereras kan skapa en innebörd som inte är sann.

—————————————————————————————————————-

Ett vanligt ramverk att utgå från om du vill skapa egna promptar med exempel:

Roll – Agera som en erfaren lärare i fysik

Uppgift – Skapa en lektionsplanering som introducerar elever i år 8 till området  optik

Kontext – Jag jobbar på en högstadieskola i Sverige, har 25 elever i klassen och lektionen är 60 minuter lång.

Format – Koppla ihop innehåll och aktiviteter med läroplanen i fysik och ge mig en planering som i detalj beskriver lektionens olika delar och material som behövs.

Ton – Använd en formell, men vänlig ton.

 

Exempel på chattbottar (AI kan även skapa bilder och göra andra saker, men jag fokuserar här på chattfunktionerna):

ChatGPT – Open AIs chattbot

Gemini – Googles chattbot

Notebook LM – Google har en chattbot som enkelt kan skapa en podd med två röster

CoPilot – Microsofts chattbot

Claude – En chattbot från Anthropic

Perplexity – En chattbot från San Fransisco som tidigt använde länkar till källor.

Duck AI – Duckduck Gos chattbot, man kan välja bland några olika GPT:er

Mistral AI – En chattbot från Frankrike

De flesta chattbottar har åldersgränser.

—————————————————————————————————————

Alla dessa promptar är framtagna som exempel för att komma igång med användning av chattbottar och för att du ska få tips och ideér på vad man kan använda chattbottar till. Du kan självklart ändra promptarna så som du vill, t ex genom att lägga till mer relevant information.

När du använt en chattbot ett tag lär du dig vilken typ av promptar som fungerar bättre respektive sämre. Du kan testa en prompt som den är skriven och ytterligare en gång genom att lägga till ”Agera som en erfaren expertlärare i [ämne]” + prompten för att se om det blir skillnad på kvaliteten i svaren.

Får du bra svar är prompten bra, får du inte bra svar behöver du ändra prompten samt ge ytterligare information som ger dig önskat svar av önskad kvalitet. Vissa chattbottar är bättre än andra på vissa typer av svar, så är du inte nöjd med svaren du får trots att du testat olika sätt att ändra sina promptar kan du testa en annan chattbott.

Hur använder jag promptarna?

Du använder texten i prompten i chattbottens promptfönster, men om det i en prompt finns hakparenteser [ ] så byter du ut texten i hakparentesen mot text som passar för ditt sammanhang.

Dubbelkolla alltid svaren du får från en chattbot, då det inte är säkert att det är sant.

OBS! Tänk efter om du laddar upp texter eller dokument till en chattbott. Ladda inte upp personuppgifter eller känslig information! Tänk på GDPR!

 

Längst ner finns en pdf med alla promptar som du kan ladda ner!

Promptar för ämnesövergripande arbete

  1. Skapa en detaljerad plan för ett ämnesövergripande tema om [specifikt tema, t.ex. klimatförändringar] för en [årskurs X]-klass, med tre lektioner som integrerar [ämne 1, t.ex. NO] och [ämne 2, t.ex. SO], och en reflektion kopplad till Lgr 22.
  2. Ge mig fem idéer för ämnesövergripande teman för en [årskurs X]-klass som kombinerar [ämne 1, t.ex. matematik] och [ämne 2, t.ex. bild], med en kort beskrivning och ett mål för varje.
  3. Skriv en kort guide för en lärare i [årskurs X] att planera ett ämnesövergripande tema om [specifikt tema, t.ex. rymden], med tre steg som integrerar [ämne 1, t.ex. NO] och [ämne 2, t.ex. svenska], och en koppling till Lgr 22.
  4. Föreslå tre ämnesövergripande teman för en [årskurs X]-klass som kombinerar [ämne 1, t.ex. idrott] och [ämne 2, t.ex. NO], med en aktivitet för varje och en motivering för hur det stödjer helhetssyn.
  5. Skapa en lista med fem korta ämnesövergripande teman för en [årskurs X]-klass som integrerar [ämne 1, t.ex. SO] och [ämne 2, t.ex. musik], med en introduktionsaktivitet för varje.
  6. Ge mig ett exempel på en rutin för en lärare i [årskurs X] att starta ett ämnesövergripande tema om [specifikt tema, t.ex. medeltiden], med tre steg som kombinerar [ämne 1, t.ex. historia] och [ämne 2, t.ex. bild].
  7. Föreslå tre sätt för en lärare i [årskurs X] att integrera [ämne 1, t.ex. teknik] och [ämne 2, t.ex. matematik] i ett tema om [specifikt tema, t.ex. brobyggande], med en praktisk övning för varje.
  8. Skapa en ämnesövergripande plan för en [årskurs X]-klass om [specifikt tema, t.ex. vatten], med tre aktiviteter som integrerar [ämne 1, t.ex. NO] och [ämne 2, t.ex. svenska], och en avslutande presentation.
  9. Ge mig fem idéer för ämnesövergripande teman för en [årskurs X]-klass som kombinerar [ämne 1, t.ex. engelska] och [ämne 2, t.ex. SO], med en kort beskrivning och en koppling till Lgr 22 för varje.
  10. Skriv en kort mall för en lärare i [årskurs X] att använda för att planera ett ämnesövergripande tema om [specifikt tema, t.ex. hållbarhet], med tre steg som integrerar [ämne 1, t.ex. NO] och [ämne 2, t.ex. SO].
  11. Föreslå tre sätt för en lärare i [årskurs X] att samarbeta med en kollega för att skapa ett ämnesövergripande tema om [specifikt tema, t.ex. demokrati] som kombinerar [ämne 1, t.ex. SO] och [ämne 2, t.ex. svenska], med en idé för varje.
  12. Ge mig ett exempel på en ämnesövergripande lektion för en [årskurs X]-klass om [specifikt tema, t.ex. migration], med tre steg som integrerar [ämne 1, t.ex. historia] och [ämne 2, t.ex. geografi].
  13. Skapa en lista med fem ämnesövergripande teman för en [årskurs X]-klass som integrerar [ämne 1, t.ex. matematik] och [ämne 2, t.ex. teknik], med en praktisk tillämpning för varje.
  14. Föreslå tre ämnesövergripande teman för en [årskurs X]-klass som kombinerar [ämne 1, t.ex. musik] och [ämne 2, t.ex. historia], med en kreativ aktivitet för varje och en reflektion.
  15. Skriv en kort guide för en lärare i [årskurs X] att planera ett ämnesövergripande tema om [specifikt tema, t.ex. mat och hälsa], med tre steg som integrerar [ämne 1, t.ex. hem- och konsumentkunskap] och [ämne 2, t.ex. NO].
  16. Ge mig fem idéer för ämnesövergripande teman för en [årskurs X]-klass som kombinerar [ämne 1, t.ex. idrott] och [ämne 2, t.ex. matematik], med en rörelsebaserad aktivitet för varje.
  17. Föreslå tre sätt för en lärare i [årskurs X] att använda digitala verktyg i ett ämnesövergripande tema om [specifikt tema, t.ex. rymden], som integrerar [ämne 1, t.ex. NO] och [ämne 2, t.ex. teknik], med en idé för varje.
  18. Skapa en plan för en lärare i [årskurs X] att genomföra ett ämnesövergripande tema om [specifikt tema, t.ex. vikingatiden], med tre lektioner som kombinerar [ämne 1, t.ex. historia] och [ämne 2, t.ex. slöjd].
  19. Ge mig ett exempel på en ämnesövergripande temadag för en [årskurs X]-klass om [specifikt tema, t.ex. demokrati], med tre aktiviteter som integrerar [ämne 1, t.ex. SO] och [ämne 2, t.ex. svenska].
  20. Skriv en lista med tre korta ämnesövergripande teman för en [årskurs X]-klass som kombinerar [ämne 1, t.ex. bild] och [ämne 2, t.ex. SO], med en kreativ uppgift för varje och en koppling till Lgr 22.
  21. Skapa en detaljerad plan för ett ämnesövergripande tema om [specifikt tema, t.ex. vatten] för en [årskurs X]-klass, med tre lektioner som integrerar [ämne 1, t.ex. NO] och [ämne 2, t.ex. matematik], och en avslutande reflektion.
  22. Ge mig fem idéer för ämnesövergripande teman för en [årskurs X]-klass som kombinerar [ämne 1, t.ex. musik] och [ämne 2, t.ex. matematik], med en kort beskrivning och ett mål för varje.
  23. Skriv en kort guide för en lärare i [årskurs X] att planera ett ämnesövergripande tema om [specifikt tema, t.ex. migration], med tre steg som integrerar [ämne 1, t.ex. geografi] och [ämne 2, t.ex. svenska], och en koppling till Lgr 22.
  24. Föreslå tre ämnesövergripande teman för en[årskurs X]-klass som kombinerar [ämne 1, t.ex. hem- och konsumentkunskap] och [ämne 2, t.ex. SO], med en praktisk aktivitet för varje och en motivering.
  25. Skapa en lista med fem korta ämnesövergripande teman för en [årskurs X]-klass som integrerar [ämne 1, t.ex. teknik] och [ämne 2, t.ex. NO], med en introduktionsuppgift för varje.
  26. Ge mig ett exempel på en rutin för en lärare i [årskurs X] att avsluta ett ämnesövergripande tema om [specifikt tema, t.ex. hållbarhet], med tre steg som kombinerar [ämne 1, t.ex. NO] och [ämne 2, t.ex. SO].
  27. Föreslå tre sätt för en lärare i [årskurs X] att integrera [ämne 1, t.ex. slöjd] och [ämne 2, t.ex. matematik] i ett tema om [specifikt tema, t.ex. design], med en praktisk övning för varje.
  28. Skapa en ämnesövergripande plan för en [årskurs X]-klass om [specifikt tema, t.ex. medeltiden], med tre aktiviteter som integrerar [ämne 1, t.ex. historia] och [ämne 2, t.ex. svenska], och en presentation.
  29. Ge mig fem idéer för ämnesövergripande teman för en [årskurs X]-klass som kombinerar [ämne 1, t.ex. idrott] och [ämne 2, t.ex. SO], med en kort beskrivning och en koppling till Lgr 22 för varje.
  30. Skriv en kort mall för en lärare i [årskurs X] att använda för att planera ett ämnesövergripande tema om [specifikt tema, t.ex. mat och kultur], med tre steg som integrerar [ämne 1, t.ex. hem- och konsumentkunskap] och [ämne 2, t.ex. SO].
  31. Föreslå tre sätt för en lärare i [årskurs X] att samarbeta med en kollega för att skapa ett ämnesövergripande tema om [specifikt tema, t.ex. teknologi] som kombinerar [ämne 1, t.ex. teknik] och [ämne 2, t.ex. matematik], med en idé för varje.
  32. Ge mig ett exempel på en ämnesövergripande lektion för en [årskurs X]-klass om [specifikt tema, t.ex. rymden], med tre steg som integrerar [ämne 1, t.ex. NO] och [ämne 2, t.ex. bild].
  33. Skapa en lista med fem ämnesövergripande teman för en [årskurs X]-klass som integrerar [ämne 1, t.ex. engelska] och [ämne 2, t.ex. musik], med en kreativ tillämpning för varje.
  34. Föreslå tre ämnesövergripande teman för en [årskurs X]-klass som kombinerar [ämne 1, t.ex. SO] och [ämne 2, t.ex. teknik], med en praktisk aktivitet för varje och en reflektion.
  35. Skriv en kort guide för en lärare i [årskurs X] att planera ett ämnesövergripande tema om [specifikt tema, t.ex. demokrati], med tre steg som integrerar [ämne 1, t.ex. SO] och [ämne 2, t.ex. svenska].
  36. Ge mig fem idéer för ämnesövergripande teman för en [årskurs X]-klass som kombinerar [ämne 1, t.ex. bild] och [ämne 2, t.ex. NO], med en kreativ aktivitet för varje och en motivering.
  37. Föreslå tre sätt för en lärare i [årskurs X] att använda naturen i ett ämnesövergripande tema om [specifikt tema, t.ex. ekosystem], som integrerar [ämne 1, t.ex. NO] och [ämne 2, t.ex. geografi], med en idé för varje.
  38. Skapa en plan för en lärare i [årskurs X] att genomföra ett ämnesövergripande tema om [specifikt tema, t.ex. teknologi och samhälle], med tre lektioner som kombinerar [ämne 1, t.ex. teknik] och [ämne 2, t.ex. SO].
  39. Ge mig ett exempel på en ämnesövergripande temadag för en [årskurs X]-klass om [specifikt tema, t.ex. matproduktion], med tre aktiviteter som integrerar [ämne 1, t.ex. hem- och konsumentkunskap] och [ämne 2, t.ex. NO].
  40. Skriv en lista med tre korta ämnesövergripande teman för en [årskurs X]-klass som kombinerar [ämne 1, t.ex. slöjd] och [ämne 2, t.ex. historia], med en praktisk uppgift för varje och en koppling till Lgr 22.
  41. Skapa en detaljerad plan för ett ämnesövergripande tema om [specifikt tema, t.ex. hållbara städer] för en [årskurs X]-klass, med tre lektioner som integrerar [ämne 1, t.ex. geografi] och [ämne 2, t.ex. teknik], och en avslutande reflektion kopplad till Lgr 22.
  42. Ge mig fem idéer för ämnesövergripande teman för en [årskurs X]-klass som kombinerar [ämne 1, t.ex. svenska] och [ämne 2, t.ex. musik], med en kort beskrivning och ett kreativt mål för varje.
  43. Skriv en kort guide för en lärare i [årskurs X] att planera ett ämnesövergripande tema om [specifikt tema, t.ex. energi], med tre steg som integrerar [ämne 1, t.ex. NO] och [ämne 2, t.ex. matematik], och en koppling till Lgr 22.
  44. Föreslå tre ämnesövergripande teman för en [årskurs X]-klass som kombinerar [ämne 1, t.ex. bild] och [ämne 2, t.ex. historia], med en konstnärlig aktivitet för varje och en motivering för helhetssyn.
  45. Skapa en lista med fem korta ämnesövergripande teman för en [årskurs X]-klass som integrerar [ämne 1, t.ex. idrott] och [ämne 2, t.ex. NO], med en rörelsebaserad introduktion för varje.
  46. Ge mig ett exempel på en rutin för en lärare i [årskurs X] att starta ett ämnesövergripande tema om [specifikt tema, t.ex. matproduktion], med tre steg som kombinerar [ämne 1, t.ex. hem- och konsumentkunskap] och [ämne 2, t.ex. geografi].
  47. Föreslå tre sätt för en lärare i [årskurs X] att integrera [ämne 1, t.ex. SO] och [ämne 2, t.ex. slöjd] i ett tema om [specifikt tema, t.ex. kulturarv], med en praktisk övning för varje.
  48. Skapa en ämnesövergripande plan för en [årskurs X]-klass om [specifikt tema, t.ex. rymden], med tre aktiviteter som integrerar [ämne 1, t.ex. NO] och [ämne 2, t.ex. engelska], och en avslutande presentation.
  49. Ge mig fem idéer för ämnesövergripande teman för en [årskurs X]-klass som kombinerar [ämne 1, t.ex. matematik] och [ämne 2, t.ex. musik], med en kort beskrivning och en koppling till Lgr 22 för varje.
  50. Skriv en kort mall för en lärare i [årskurs X] att använda för att planera ett ämnesövergripande tema om [specifikt tema, t.ex. migration], med tre steg som integrerar [ämne 1, t.ex. SO] och [ämne 2, t.ex. svenska].
  51. Föreslå tre sätt för en lärare i [årskurs X] att samarbeta med en kollega för att skapa ett ämnesövergripande tema om [specifikt tema, t.ex. klimat] som kombinerar [ämne 1, t.ex. NO] och [ämne 2, t.ex. geografi], med en idé för varje.
  52. Ge mig ett exempel på en ämnesövergripande lektion för en [årskurs X]-klass om [specifikt tema, t.ex. demokrati], med tre steg som integrerar [ämne 1, t.ex. SO] och [ämne 2, t.ex. musik].
  53. Skapa en lista med fem ämnesövergripande teman för en[årskurs X]-klass som integrerar [ämne 1, t.ex. teknik] och [ämne 2, t.ex. bild], med en kreativ tillämpning för varje.
  54. Föreslå tre ämnesövergripande teman för en [årskurs X]-klass som kombinerar [ämne 1, t.ex. svenska] och [ämne 2, t.ex. historia], med en språklig aktivitet för varje och en reflektion.
  55. Skriv en kort guide för en lärare i [årskurs X] att planera ett ämnesövergripande tema om [specifikt tema, t.ex. hälsa], med tre steg som integrerar [ämne 1, t.ex. idrott] och [ämne 2, t.ex. NO].
  56. Ge mig fem idéer för ämnesövergripande teman för en [årskurs X]-klass som kombinerar [ämne 1, t.ex. SO] och [ämne 2, t.ex. engelska], med en kort beskrivning och ett mål för varje.
  57. Föreslå tre sätt för en lärare i [årskurs X] att använda digitala verktyg i ett ämnesövergripande tema om [specifikt tema, t.ex. teknologi], som integrerar [ämne 1, t.ex. teknik] och [ämne 2, t.ex. matematik], med en idé för varje.
  58. Skapa en plan för en lärare i [årskurs X] att genomföra ett ämnesövergripande tema om [specifikt tema, t.ex. mat och miljö], med tre lektioner som kombinerar [ämne 1, t.ex. hem- och konsumentkunskap] och [ämne 2, t.ex. NO].
  59. Ge mig ett exempel på en ämnesövergripande temadag för en [årskurs X]-klass om [specifikt tema, t.ex. kulturarv], med tre aktiviteter som integrerar [ämne 1, t.ex. historia] och [ämne 2, t.ex. slöjd].
  60. Skriv en lista med tre korta ämnesövergripande teman för en [årskurs X]-klass som kombinerar [ämne 1, t.ex. NO] och [ämne 2, t.ex. musik], med en praktisk uppgift för varje och en koppling till Lgr 22.
  61. Skapa en detaljerad plan för ett ämnesövergripande tema om [specifikt tema, t.ex. globala samhällen] för en [årskurs X]-klass, med tre lektioner som integrerar [ämne 1, t.ex. SO] och [ämne 2, t.ex. engelska], och en reflektion.
  62. Ge mig fem idéer för ämnesövergripande teman för en [årskurs X]-klass som kombinerar [ämne 1, t.ex. bild] och [ämne 2, t.ex. teknik], med en kort beskrivning och ett kreativt mål för varje.
  63. Skriv en kort guide för en lärare i [årskurs X] att planera ett ämnesövergripande tema om [specifikt tema, t.ex. vatten], med tre steg som integrerar [ämne 1, t.ex. NO] och [ämne 2, t.ex. geografi], och en koppling till Lgr 22.
  64. Föreslå tre ämnesövergripande teman för en [årskurs X]-klass som kombinerar [ämne 1, t.ex. matematik] och [ämne 2, t.ex. hem- och konsumentkunskap], med en praktisk aktivitet för varje och en motivering.
  65. Skapa en lista med fem korta ämnesövergripande teman för en [årskurs X]-klass som integrerar [ämne 1, t.ex. svenska] och [ämne 2, t.ex. SO], med en språklig introduktion för varje.
  66. Ge mig ett exempel på en rutin för en lärare i [årskurs X] att avsluta ett ämnesövergripande tema om [specifikt tema, t.ex. rymden], med tre steg som kombinerar [ämne 1, t.ex. NO] och [ämne 2, t.ex. bild].
  67. Föreslå tre sätt för en lärare i [årskurs X] att integrera [ämne 1, t.ex. musik] och [ämne 2, t.ex. idrott] i ett tema om [specifikt tema, t.ex. rörelse], med en praktisk övning för varje.
  68. Skapa en ämnesövergripande plan för en [årskurs X]-klass om [specifikt tema, t.ex. hållbarhet], med tre aktiviteter som integrerar [ämne 1, t.ex. NO] och [ämne 2, t.ex. slöjd], och en presentation.
  69. Ge mig fem idéer för ämnesövergripande teman för en [årskurs X]-klass som kombinerar [ämne 1, t.ex. SO] och [ämne 2, t.ex. bild], med en kort beskrivning och en koppling till Lgr 22 för varje.
  70. Skriv en kort mall för en lärare i [årskurs X] att använda för att planera ett ämnesövergripande tema om [specifikt tema, t.ex. teknologi], med tre steg som integrerar [ämne 1, t.ex. teknik] och [ämne 2, t.ex. NO].
  71. Föreslå tre sätt för en lärare i [årskurs X] att samarbeta med en kollega för att skapa ett ämnesövergripande tema om [specifikt tema, t.ex. matproduktion] som kombinerar [ämne 1, t.ex. hem- och konsumentkunskap] och [ämne 2, t.ex. geografi], med en idé för varje.
  72. Ge mig ett exempel på en ämnesövergripande lektion för en [årskurs X]-klass om [specifikt tema, t.ex. vikingatiden], med tre steg som integrerar [ämne 1, t.ex. historia] och [ämne 2, t.ex. svenska].
  73. Skapa en lista med fem ämnesövergripande teman för en [årskurs X]-klass som integrerar [ämne 1, t.ex. idrott] och [ämne 2, t.ex. musik], med en kreativ tillämpning för varje.
  74. Föreslå tre ämnesövergripande teman för en [årskurs X]-klass som kombinerar [ämne 1, t.ex. NO] och [ämne 2, t.ex. engelska], med en språklig aktivitet för varje och en reflektion.
  75. Skriv en kort guide för en lärare i [årskurs X] att planera ett ämnesövergripande tema om [specifikt tema, t.ex. klimat], med tre steg som integrerar [ämne 1, t.ex. geografi] och [ämne 2, t.ex. SO].
  76. Ge mig fem idéer för ämnesövergripande teman för en [årskurs X]-klass som kombinerar [ämne 1, t.ex. slöjd] och [ämne 2, t.ex. teknik], med en praktisk aktivitet för varje och en motivering.
  77. Föreslå tre sätt för en lärare i [årskurs X] att använda naturen i ett ämnesövergripande tema om [specifikt tema, t.ex. vatten], som integrerar [ämne 1, t.ex. NO] och [ämne 2, t.ex. bild], med en idé för varje.
  78. Skapa en plan för en lärare i [årskurs X] att genomföra ett ämnesövergripande tema om [specifikt tema, t.ex. globala frågor], med tre lektioner som kombinerar [ämne 1, t.ex. SO] och [ämne 2, t.ex. engelska].
  79. Ge mig ett exempel på en ämnesövergripande temadag för en [årskurs X]-klass om [specifikt tema, t.ex. teknologi], med tre aktiviteter som integrerar [ämne 1, t.ex. teknik] och [ämne 2, t.ex. matematik].
  80. Skriv en lista med tre korta ämnesövergripande teman för en [årskurs X]-klass som kombinerar [ämne 1, t.ex. historia] och [ämne 2, t.ex. musik], med en kreativ uppgift för varje och en koppling till Lgr 22.

Ladda ner en pdf med promptarna genom att klicka på bilden ovan!

Lycka till med promptandet!

Comments are closed.