Administratör centralt

Innan jag går in på 60 promptar för skoladministratörer på central nivå kommer lite info om AI som kan vara bra att känna till.

Ordlista

AI – Artificiell Intelligens är ett sätt att försöka få maskiner att efterlikna hjärnans funktioner,

d v s att kunna ”tänka” och lära ungefär så som människor gör. Vi förstår inte hur hjärnan fungerar, men de delar vi förstår kan vi försöka härma.   

Prompt – En instruktion till chattbotten för att få ett önskat svar eller önskad uppgift utförd. Vissa chattbottar går att prata med, men än så länge är det många som skriver textkommandon till dem.

Iterera – När du fått ett svar från en chattbot justerar och förtydligar du vilka delar av svaret som du inte är nöjd med, d v s du förfinar svaret så det blir bättre och bättre tills du är nöjd. Ju bättre prompt du har från början, desto färre iterationer behövs.   

Chattbot – En chattbot har tränats på att hitta mönster i de texter som den tränats på. Dessa mönster använder den för att skapa text som svar på din prompt. Texten du får som svar genereras alltså i realtid.

GPT – Själva modellen (Generativ Pre-training transformer) som en chattbot använder sig av. Samma GPT kan användas av olika chattbottar, t ex har Microsoft använt sig av Open AIs GPT, d v s Copilot och ChatGPT har använt samma GPT.

Generativ AI – AI som skapar (genererar) text, bilder, video eller ljud i realtid när den tillfrågas om att göra det.

Bias – Svar som AI ger är snedvridna eller partiska, vilket beror på den data som AI tränats på och vilka bias som finns i den datan. För en chattbot är det svårt att synliggöra dessa bias, men för en AI som genererar bilder är det lättare.

Hallucination – Texten som du får som svar av en chattbot baseras på mönster i data som den tränats på, men det finns även en slumpmässighet i vilka ord som genereras, vilket innebär att ord som genereras kan skapa en innebörd som inte är sann.

—————————————————————————————————————-

Ett vanligt ramverk att utgå från om du vill skapa egna promptar med exempel:

Roll – Agera som en erfaren lärare i fysik

Uppgift – Skapa en lektionsplanering som introducerar elever i år 8 till området  optik

Kontext – Jag jobbar på en högstadieskola i Sverige, har 25 elever i klassen och lektionen är 60 minuter lång.

Format – Koppla ihop innehåll och aktiviteter med läroplanen i fysik och ge mig en planering som i detalj beskriver lektionens olika delar och material som behövs.

Ton – Använd en formell, men vänlig ton.

 

Exempel på chattbottar (AI kan även skapa bilder och göra andra saker, men jag fokuserar här på chattfunktionerna):

ChatGPT – Open AIs chattbot

Gemini – Googles chattbot

Notebook LM – Google har en chattbot som enkelt kan skapa en podd med två röster

CoPilot – Microsofts chattbot

Claude – En chattbot från Anthropic

Perplexity – En chattbot från San Fransisco som tidigt använde länkar till källor.

Duck AI – Duckduck Gos chattbot, man kan välja bland några olika GPT:er

Mistral AI – En chattbot från Frankrike

De flesta chattbottar har åldersgränser.

—————————————————————————————————————

Alla dessa promptar är framtagna som exempel för att komma igång med användning av chattbottar och för att du ska få tips och ideér på vad man kan använda chattbottar till. Du kan självklart ändra promptarna så som du vill, t ex genom att lägga till mer relevant information.

När du använt en chattbot ett tag lär du dig vilken typ av promptar som fungerar bättre respektive sämre. Du kan testa en prompt som den är skriven och ytterligare en gång genom att lägga till ”Agera som en erfaren expertlärare i [ämne]” + prompten för att se om det blir skillnad på kvaliteten i svaren.

Får du bra svar är prompten bra, får du inte bra svar behöver du ändra prompten samt ge ytterligare information som ger dig önskat svar av önskad kvalitet. Vissa chattbottar är bättre än andra på vissa typer av svar, så är du inte nöjd med svaren du får trots att du testat olika sätt att ändra sina promptar kan du testa en annan chattbott.

Hur använder jag promptarna?

Du använder texten i prompten i chattbottens promptfönster, men om det i en prompt finns hakparenteser [ ] så byter du ut texten i hakparentesen mot text som passar för ditt sammanhang.

Dubbelkolla alltid svaren du får från en chattbot, då det inte är säkert att det är sant.

OBS! Tänk efter om du laddar upp texter eller dokument till en chattbott. Ladda inte upp personuppgifter eller känslig information! Tänk på GDPR!

 

Längst ner finns en pdf med alla promptar som du kan ladda ner!

 

Promptar för skoladministratörer på central nivå

  1. Skriv en kort mall för en skoladministratör på central nivå att använda för att planera en [specifik administrativ rutin, t.ex. fakturahantering], med tre steg och en tidsplan för implementering.
  2. Skapa en plan för en skoladministratör hos en huvudman att effektivisera [specifik administrativ process, t.ex. skolplacering] över alla skolor, med tre steg och en tidsram för implementering.
  3. Ge mig fem strategier för en skoladministratör på central nivå att hantera [specifik administrativ utmaning, t.ex. budgetuppföljning] över organisationen, med en praktisk lösning för varje.
  4. Skriv en kort guide för en skoladministratör hos en huvudman att samordna [specifik rutin, t.ex. frånvarorapportering] för alla skolenheter, med tre steg och en plan för uppföljning.
  5. Föreslå tre sätt för en skoladministratör på central nivå att stödja [specifikt administrativt mål, t.ex. resursallokering] över organisationen, med en strategi för varje och en koppling till Skollagen.
  6. Skapa en lista med fem korta strategier för en skoladministratör hos en huvudman att effektivisera [specifikprocess, t.ex. löneadministration] över organisationen, med en åtgärd för varje.
  7. Ge mig ett exempel på en rutin för en skoladministratör på central nivå att övervaka [specifikt administrativt mål, t.ex. elevstatistik] över alla skolor, med tre steg och en plan för rapportering.
  8. Föreslå tre sätt för en skoladministratör hos en huvudman att samarbeta med skolledare för att prioritera [specifikt administrativt projekt, t.ex. schemaläggning], med en strategi för varje.
  9. Skapa en plan för en skoladministratör på central nivå att införa [specifikt system, t.ex. digital frånvarohantering] för alla skolor, med tre steg och en strategi för implementering.
  10. Ge mig fem idéer för en skoladministratör hos en huvudman att centralisera [specifik administrativ tjänst, t.ex. elevregister] för alla skolor, med en lösning för varje och en effektivitetsvinst.
  11. Skriv en kort mall för en skoladministratör på central nivå att använda för att dokumentera administrativa processer och förbättringsåtgärder över flera skolor, med tre sektioner (process, åtgärd, resultat).
  12. Föreslå tre sätt för en skoladministratör hos en huvudman att samordna [specifik administrativ rutin, t.ex. rekryteringsprocess] för alla skolor, med en idé för varje och en motivering.
  13. Ge mig ett exempel på hur en skoladministratör på central nivå kan effektivisera [specifik administrativ uppgift, t.ex. schemaläggning] över organisationen, med tre steg och en plan för utvärdering.
  14. Skapa en lista med fem administrativa verktyg för en skoladministratör hos en huvudman att använda för [specifikt ändamål, t.ex. ekonomisk uppföljning], med en beskrivning och nytta för varje.
  15. Föreslå tre sätt för en skoladministratör på central nivå att hantera [specifik administrativ situation, t.ex. fel i elevdata] över organisationen, med en metod för varje och en kommunikationsplan.
  16. Skriv en kort guide för en skoladministratör hos en huvudman att genomföra en [specifik administrativ förbättring, t.ex. digital dokumenthantering], med tre steg och en koppling till [Lgr 22].
  17. Ge mig fem idéer för en skoladministratör på central nivå att effektivisera [specifik process, t.ex. fakturahantering] över organisationen, med en åtgärd för varje och en tidsbesparingseffekt.
  18. Föreslå tre sätt för en skoladministratör hos en huvudman att samarbeta med IT-avdelningen för att införa [specifikt system, t.ex. elevadministrationssystem], med en strategi för varje.
  19. Skapa en plan för en skoladministratör på central nivå att övervaka [specifik administrativ rutin, t.ex. skolskjutsplanering] för alla skolor, med tre steg och en strategi för analys.
  20. Ge mig ett exempel på hur en skoladministratör hos en huvudman kan införa [specifikt administrativt initiativ, t.ex. centraliserad resursbokning] för alla skolor, med tre steg och en plan för uppföljning.
  21. Skriv en lista med tre korta sätt för en skoladministratör på central nivå att använda [specifikt verktyg, t.ex. Excel] för att hantera [specifik uppgift, t.ex. elevstatistik], med ett förslag för varje.
  22. Skapa en strategi för en skoladministratör hos en huvudman att förbättra [specifikt administrativt fokus, t.ex. personaladministration] över alla skolor, med tre steg och en plan för att mäta resultat.
  23. Ge mig fem sätt för en skoladministratör på central nivå att effektivisera [specifik administrativ process, t.ex. frånvarorapportering] över organisationen, med en lösning för varje och en effektivitetsvinst.
  24. Skriv en kort guide för en skoladministratör hos en huvudman att samordna [specifikt administrativt projekt, t.ex. budgetfördelning] för alla skolor, med tre steg och en plan för samråd med skolledare.
  25. Föreslå tre sätt för en skoladministratör på central nivå att införa [specifikt administrativt initiativ, t.ex. digital signering] över organisationen, med en strategi för varje och en koppling till Skollagen.
  26. Skapa en lista med fem korta strategier för en skoladministratör hos en huvudman att hantera [specifik administrativ utmaning, t.ex. fel i lönerapportering] över organisationen, med en åtgärd för varje.
  27. Ge mig ett exempel på en rutin för en skoladministratör på central nivå att övervaka [specifikt administrativt mål, t.ex. skolskjutsadministration] över alla skolor, med tre steg och en plan för rapportering.
  28. Föreslå tre sätt för en skoladministratör hos en huvudman att samarbeta med ekonomiavdelningen för att effektivisera [specifikt projekt, t.ex. resursfördelning], med en strategi för varje.
  29. Skriv en kort mall för en skoladministratör på central nivå att använda för att planera en [specifik administrativ rutin, t.ex. elevregistrering], med tre steg och en kommunikationsplan till skolledare.
  30. Ge mig fem idéer för en skoladministratör hos en huvudman att centralisera [specifik administrativ tjänst, t.ex. personaldata] för alla skolor, med en lösning för varje och en effektivitetsvinst.
  31. Skapa en plan för en skoladministratör på central nivå att införa [specifikt verktyg, t.ex. ekonomisystem] för alla skolor, med tre steg och en strategi för personalstöd.
  32. Föreslå tre sätt för en skoladministratör hos en huvudman att samordna [specifikt initiativ, t.ex. digital dokumenthantering] med externa leverantörer, med en strategi för varje och en motivering.
  33. Ge mig ett exempel på hur en skoladministratör på central nivå kan effektivisera [specifik process, t.ex. fakturahantering] för alla skolor, med tre steg och en plan för utvärdering.
  34. Skriv en lista med fem administrativa verktyg för en skoladministratör hos en huvudman att använda för [specifikt ändamål, t.ex. schemaläggning], med en beskrivning och nytta för varje.
  35. Föreslå tre sätt för en skoladministratör på central nivå att hantera [specifik administrativ situation, t.ex. fel i elevregister] över organisationen, med en metod för varje och en plan för korrigering.
  36. Skapa en plan för en skoladministratör på central nivå att övervaka [specifik administrativ rutin, t.ex. personalrapportering] för alla skolor, med tre steg och en strategi för analys.
  37. Ge mig fem idéer för en skoladministratör hos en huvudman att effektivisera [specifik process, t.ex. skolskjutsplanering] över organisationen, med en åtgärd för varje och en effektivitetsvinst.
  38. Föreslå tre sätt för en skoladministratör hos en huvudman att samarbeta med IT-avdelningen för att införa [specifikt verktyg, t.ex. frånvarosystem], med en strategi för varje.
  39. Skriv en kort guide för en skoladministratör på central nivå att införa en [specifik rutin, t.ex. centraliserad lönehantering] för alla skolor, med tre steg och en plan för personalstöd.
  40. Ge mig ett exempel på hur en skoladministratör hos en huvudman kan använda [specifikt verktyg, t.ex. Excel] för att övervaka [specifikt administrativt mål, t.ex. elevstatistik], med tre steg.
  41. Skapa en lista med tre korta sätt för en skoladministratör på central nivå att använda [specifikt verktyg, t.ex. digital signering] för att effektivisera [specifik uppgift, t.ex. dokumentgodkännande], med ett förslag för varje och en koppling till [Lgr 22].
  42. Skapa en plan för en skoladministratör hos en huvudman att effektivisera [specifik administrativ process, t.ex. elevintagning] över alla skolor, med tre steg och en tidsram på ett halvår.
  43. Ge mig fem strategier för en skoladministratör på central nivå att hantera [specifik administrativ utmaning, t.ex. fel i löneutbetalningar] över organisationen, med en praktisk lösning för varje.
  44. Skriv en kort guide för en skoladministratör hos en huvudman att samordna [specifik rutin, t.ex. skolskjutsrapportering] för alla skolenheter, med tre steg och en plan för datainsamling.
  45. Föreslå tre sätt för en skoladministratör på central nivå att stödja skolledare i [specifikt administrativt mål, t.ex. personalplanering], med en strategi för varje och en koppling till Skollagen.
  46. Skapa en lista med fem korta strategier för en skoladministratör hos en huvudman att effektivisera [specifik process, t.ex. budgetrapportering] över organisationen, med en åtgärd för varje.
  47. Ge mig ett exempel på en rutin för en skoladministratör på central nivå att övervaka [specifikt administrativt mål, t.ex. resursanvändning] över alla skolor, med tre steg och en rapportstruktur.
  48. Föreslå tre sätt för en skoladministratör hos en huvudman att samarbeta med skolledare för att införa [specifikt system, t.ex. digitalt frånvarosystem], med en strategi för varje.
  49. Skapa en plan för en skoladministratör på central nivå att centralisera [specifik administrativ tjänst, t.ex. elevhälsodata] för alla skolor, med tre steg och en strategi för dataskydd.
  50. Ge mig fem idéer för en skoladministratör hos en huvudman att effektivisera [specifik process, t.ex. fakturahantering] över organisationen, med en lösning för varje och en effektivitetsvinst.
  51. Skriv en kort mall för en skoladministratör på central nivå att använda för att planera en [specifik administrativ rutin, t.ex. elevregistrering], med tre steg och en tidsplan för implementering.
  52. Föreslå tre sätt för en skoladministratör hos en huvudman att samordna [specifik administrativ uppgift, t.ex. personalrapportering] över alla skolor, med en idé för varje och en motivering.
  53. Ge mig ett exempel på hur en skoladministratör på central nivå kan införa [specifikt verktyg, t.ex. digital signering] för att hantera [specifik uppgift, t.ex. avtal], med tre steg och en plan för uppföljning.
  54. Skapa en lista med fem administrativa verktyg för en skoladministratör hos en huvudman att använda för [specifikt ändamål, t.ex. personalplanering], med en beskrivning och nytta för varje.
  55. Föreslå tre sätt för en skoladministratör på central nivå att hantera [specifik situation, t.ex. fel i skolskjutsdata] över organisationen, med en metod för varje och en korrigeringsplan.
  56. Skriv en kort guide för en skoladministratör hos en huvudman att effektivisera [specifik administrativ process, t.ex. löneadministration] över alla skolor, med tre steg och en koppling till Lgr 22.
  57. Ge mig fem idéer för en skoladministratör på central nivå att centralisera [specifik tjänst, t.ex. resursbokning] för alla skolor, med en lösning för varje och en effektivitetsvinst.
  58. Föreslå tre sätt för en skoladministratör hos en huvudman att samarbeta med ekonomiavdelningen för att övervaka [specifikt projekt, t.ex. budgetfördelning], med en strategi för varje.
  59. Skriv en kort guide för en skoladministratör på central nivå att införa en [specifik rutin, t.ex. centraliserad resursbokning] för alla skolor, med tre steg och en plan för uppföljning.
  60. Ge mig ett exempel på hur en skoladministratör hos en huvudman kan använda [specifikt verktyg, t.ex. Excel] för att övervaka [specifikt administrativt mål, t.ex. personalstatistik], med tre steg.

Ladda ner en pdf med promptarna genom att klicka på bilden ovan!

Lycka till med promptandet!

Comments are closed.