Innan jag går in på 40 promptar för IT-ansvariga på skolan kommer lite info om AI som kan vara bra att känna till.
Ordlista
AI – Artificiell Intelligens är ett sätt att försöka få maskiner att efterlikna hjärnans funktioner,
d v s att kunna ”tänka” och lära ungefär så som människor gör. Vi förstår inte hur hjärnan fungerar, men de delar vi förstår kan vi försöka härma.
Prompt – En instruktion till chattbotten för att få ett önskat svar eller önskad uppgift utförd. Vissa chattbottar går att prata med, men än så länge är det många som skriver textkommandon till dem.
Iterera – När du fått ett svar från en chattbot justerar och förtydligar du vilka delar av svaret som du inte är nöjd med, d v s du förfinar svaret så det blir bättre och bättre tills du är nöjd. Ju bättre prompt du har från början, desto färre iterationer behövs.
Chattbot – En chattbot har tränats på att hitta mönster i de texter som den tränats på. Dessa mönster använder den för att skapa text som svar på din prompt. Texten du får som svar genereras alltså i realtid.
GPT – Själva modellen (Generativ Pre-training transformer) som en chattbot använder sig av. Samma GPT kan användas av olika chattbottar, t ex har Microsoft använt sig av Open AIs GPT, d v s Copilot och ChatGPT har använt samma GPT.
Generativ AI – AI som skapar (genererar) text, bilder, video eller ljud i realtid när den tillfrågas om att göra det.
Bias – Svar som AI ger är snedvridna eller partiska, vilket beror på den data som AI tränats på och vilka bias som finns i den datan. För en chattbot är det svårt att synliggöra dessa bias, men för en AI som genererar bilder är det lättare.
Hallucination – Texten som du får som svar av en chattbot baseras på mönster i data som den tränats på, men det finns även en slumpmässighet i vilka ord som genereras, vilket innebär att ord som genereras kan skapa en innebörd som inte är sann.
—————————————————————————————————————-
Ett vanligt ramverk att utgå från om du vill skapa egna promptar med exempel:
Roll – Agera som en erfaren lärare i fysik
Uppgift – Skapa en lektionsplanering som introducerar elever i år 8 till området optik
Kontext – Jag jobbar på en högstadieskola i Sverige, har 25 elever i klassen och lektionen är 60 minuter lång.
Format – Koppla ihop innehåll och aktiviteter med läroplanen i fysik och ge mig en planering som i detalj beskriver lektionens olika delar och material som behövs.
Ton – Använd en formell, men vänlig ton.
Exempel på chattbottar (AI kan även skapa bilder och göra andra saker, men jag fokuserar här på chattfunktionerna):
ChatGPT – Open AIs chattbot
Gemini – Googles chattbot
Notebook LM – Google har en chattbot som enkelt kan skapa en podd med två röster
CoPilot – Microsofts chattbot
Claude – En chattbot från Anthropic
Perplexity – En chattbot från San Fransisco som tidigt använde länkar till källor.
Duck AI – Duckduck Gos chattbot, man kan välja bland några olika GPT:er
Mistral AI – En chattbot från Frankrike
De flesta chattbottar har åldersgränser.
—————————————————————————————————————
Alla dessa promptar är framtagna som exempel för att komma igång med användning av chattbottar och för att du ska få tips och ideér på vad man kan använda chattbottar till. Du kan självklart ändra promptarna så som du vill, t ex genom att lägga till mer relevant information.
När du använt en chattbot ett tag lär du dig vilken typ av promptar som fungerar bättre respektive sämre. Du kan testa en prompt som den är skriven och ytterligare en gång genom att lägga till ”Agera som en erfaren expertlärare i [ämne]” + prompten för att se om det blir skillnad på kvaliteten i svaren.
Får du bra svar är prompten bra, får du inte bra svar behöver du ändra prompten samt ge ytterligare information som ger dig önskat svar av önskad kvalitet. Vissa chattbottar är bättre än andra på vissa typer av svar, så är du inte nöjd med svaren du får trots att du testat olika sätt att ändra sina promptar kan du testa en annan chattbott.
Hur använder jag promptarna?
Du använder texten i prompten i chattbottens promptfönster, men om det i en prompt finns hakparenteser [ ] så byter du ut texten i hakparentesen mot text som passar för ditt sammanhang.
Dubbelkolla alltid svaren du får från en chattbot, då det inte är säkert att det är sant.
OBS! Tänk efter om du laddar upp texter eller dokument till en chattbott. Ladda inte upp personuppgifter eller känslig information! Tänk på GDPR!
Längst ner finns en pdf med alla promptar som du kan ladda ner!
Promptar för it-ansvariga på skolan
- Skapa en plan för en IT-ansvarig på en [grundskola] att implementera ett nytt [specifikt system, t.ex. Google Classroom], med tre steg för att introducera det till personalen och säkerställa smidig användning.
- Ge mig fem strategier för en IT-ansvarig att hantera [specifik teknisk utmaning, t.ex. långsamt wifi] på en skola, med en praktisk lösning för varje och minimal budgetpåverkan.
- Skriv en kort guide för en IT-ansvarig att utbilda lärare på en skola i [specifikt verktyg, t.ex. Teams], med tre steg och ett exempel på en enkel användning i undervisningen.
- Föreslå tre sätt för en IT-ansvarig att säkerställa [specifikt säkerhetskrav, t.ex. GDPR-efterlevnad] på en skola, med en konkret åtgärd för varje och en koppling till Skolverkets riktlinjer.
- Skapa en lista med fem korta tips för en IT-ansvarig att snabbt felsöka [specifikt problem, t.ex. projektor som inte fungerar], med en lösning för varje och minimal tidsåtgång.
- Ge mig ett exempel på en rutin för en IT-ansvarig att uppdatera [specifikt system, t.ex. skolans datorer], med tre steg för att minimera störningar i undervisningen.
- Föreslå tre sätt för en IT-ansvarig att samarbeta med rektor för att prioritera [specifikt IT-projekt, t.ex. 1:1-datorer], med en strategi för varje och en motivering.
- Skapa en plan för en IT-ansvarig att lösa [specifik teknisk fråga, t.ex. överbelastat nätverk] på en skola, med tre steg och en budgetvänlig lösning.
- Ge mig fem idéer för en IT-ansvarig att effektivisera [specifik skoluppgift, t.ex. inloggningshantering], med en digital lösning för varje och en tidsbesparande effekt.
- Skriv en kort mall för en IT-ansvarig att använda för att dokumentera tekniska problem och lösningar på en skola, med tre sektioner (problem, åtgärd, uppföljning).
- Föreslå tre sätt för en IT-ansvarig att stötta lärare i att integrera [specifikt digitalt verktyg, t.ex. Padlet] i undervisningen för en [årskurs X]-klass, med en idé för varje.
- Ge mig ett exempel på hur en IT-ansvarig kan felsöka och lösa [specifikt problem, t.ex. trasiga datorer] på en skola, med tre steg och en kontaktplan för support.
- Skapa en lista med fem digitala verktyg för en IT-ansvarig att rekommendera för [specifikt ändamål, t.ex. elevadministration], med en kort beskrivning och nytta för varje.
- Föreslå tre sätt för en IT-ansvarig att hantera [specifik situation, t.ex. nätverksavbrott] på en skola, med en metod för varje och en plan för att informera personalen.
- Skriv en kort guide för en IT-ansvarig att genomföra en [specifik åtgärd, t.ex. säkerhetsuppdatering] på skolans [specifikt system, t.ex. datorer], med tre steg och minimal störning.
- Ge mig fem idéer för en IT-ansvarig att utbilda elever i [specifikt digitalt verktyg, t.ex. Google Docs] för en [årskurs X]-klass, med en enkel aktivitet för varje.
- Föreslå tre sätt för en IT-ansvarig att effektivisera [specifik process, t.ex. lösenordshantering] på en skola, med en lösning för varje och en tidsbesparande effekt.
- Skapa en plan för en IT-ansvarig att införa [specifikt digitalt verktyg, t.ex. Quizizz] för lärare på en skola, med tre steg och en kort workshopidé.
- Ge mig ett exempel på hur en IT-ansvarig kan felsöka [specifikt problem, t.ex. långsam uppkoppling] på en skola, med tre steg och en plan för att rapportera till leverantören.
- Skriv en lista med tre korta sätt för en IT-ansvarig att använda [specifikt verktyg, t.ex. Microsoft Intune] för att hantera [specifik uppgift, t.ex. enhetsuppdateringar], med ett förslag för varje.
- Skapa en strategi för en IT-ansvarig att stötta en [årskurs X]-klass i [ämne] med [specifikt digitalt verktyg, t.ex. Scratch], med tre steg för att säkerställa användning och support.
- Ge mig fem sätt för en IT-ansvarig att snabbt lösa [specifika tekniska problem, t.ex. skrivarfel] på en skola, med en praktisk lösning för varje och minimal tidsåtgång.
- Skriv en kort guide för en IT-ansvarig att utbilda skolpersonal i [specifikt säkerhetsmoment, t.ex. lösenordssäkerhet], med tre steg och ett enkelt exempel.
- Föreslå tre sätt för en IT-ansvarig att effektivisera [specifik process, t.ex. teknikinventering] på en skola, med en digital lösning för varje och en motivering.
- Skapa en lista med fem korta strategier för en IT-ansvarig att hantera [specifik situation, t.ex. trasiga enheter] på en skola, med en åtgärd för varje och en tidsplan.
- Ge mig ett exempel på en rutin för en IT-ansvarig att säkerhetskopiera [specifikt system, t.ex. skolans elevregister], med tre steg och en plan för att informera rektor.
- Föreslå tre sätt för en IT-ansvarig att samarbeta med lärare för att integrera [specifikt AI-verktyg, t.ex. ChatGPT] i undervisningen i [ämne] för en [årskurs 3]-klass på gymnasiet, med en idé för varje. (OBS! Tänk på åldersgränser som AI-verktyg har!)
- Skriv en kort mall för en IT-ansvarig att använda för att planera en [specifik åtgärd, t.ex. nätverksuppgradering] på en skola, med tre steg och en tidsram.
- Ge mig fem idéer för en IT-ansvarig att stötta elever i att använda [specifikt digitalt verktyg, t.ex. Teams] för en [årskurs X]-klass, med en enkel aktivitet för varje.
- Skapa en plan för en IT-ansvarig att felsöka och lösa [specifikt problem, t.ex. långsamt system] på en skola, med tre steg och en kontaktplan för extern support.
- Föreslå tre sätt för en IT-ansvarig att samarbeta med skolledningen för att budgetera [specifikt IT-projekt, t.ex. nya datorer], med en strategi för varje och en motivering.
- Ge mig ett exempel på hur en IT-ansvarig kan införa [specifikt säkerhetsverktyg, t.ex. tvåfaktorsautentisering] på en skola, med tre steg och en plan för personalutbildning.
- Skriv en lista med fem digitala verktyg för en IT-ansvarig att använda för [specifikt ändamål, t.ex. nätverksövervakning], med en kort beskrivning och nytta för varje.
- Föreslå tre sätt för en IT-ansvarig att effektivisera [specifik uppgift, t.ex. enhetsutlåning] på en skola, med en lösning för varje och en tidsbesparande effekt.
- Skapa en plan för en IT-ansvarig att genomföra en [specifik workshop, t.ex. om digitala verktyg] för lärare på en skola, med tre steg och en enkel övning.
- Ge mig fem idéer för en IT-ansvarig att hantera [specifik situation, t.ex. virusangrepp] på en skola, med en åtgärd för varje och en plan för att informera personalen.
- Föreslå tre sätt för en IT-ansvarig att stötta en [årskurs X]-klass i [ämne] med [specifikt AI-verktyg, t.ex. Photomath], med en praktisk idé för varje.
- Skriv en kort guide för en IT-ansvarig att felsöka [specifikt problem, t.ex. trasiga projektorer] på en skola, med tre steg och en plan för att rapportera till rektor.
- Ge mig ett exempel på hur en IT-ansvarig kan använda [specifikt verktyg, t.ex. Google Workspace] för att effektivisera [specifik uppgift, t.ex. dokumenthantering], med tre steg.
- Skapa en lista med tre korta sätt för en IT-ansvarig att använda [specifikt verktyg, t.ex. Microsoft Intune] för att hantera [specifik uppgift, t.ex. enhetskontroll], med ett förslag för varje och en koppling till Lgr 22.
Ladda ner en pdf med promptarna genom att klicka på bilden ovan!
Lycka till med promptandet!