Innan jag går in på 40 promptar för IT-ansvariga på central nivå kommer lite info om AI som kan vara bra att känna till.
Ordlista
AI – Artificiell Intelligens är ett sätt att försöka få maskiner att efterlikna hjärnans funktioner,
d v s att kunna ”tänka” och lära ungefär så som människor gör. Vi förstår inte hur hjärnan fungerar, men de delar vi förstår kan vi försöka härma.
Prompt – En instruktion till chattbotten för att få ett önskat svar eller önskad uppgift utförd. Vissa chattbottar går att prata med, men än så länge är det många som skriver textkommandon till dem.
Iterera – När du fått ett svar från en chattbot justerar och förtydligar du vilka delar av svaret som du inte är nöjd med, d v s du förfinar svaret så det blir bättre och bättre tills du är nöjd. Ju bättre prompt du har från början, desto färre iterationer behövs.
Chattbot – En chattbot har tränats på att hitta mönster i de texter som den tränats på. Dessa mönster använder den för att skapa text som svar på din prompt. Texten du får som svar genereras alltså i realtid.
GPT – Själva modellen (Generativ Pre-training transformer) som en chattbot använder sig av. Samma GPT kan användas av olika chattbottar, t ex har Microsoft använt sig av Open AIs GPT, d v s Copilot och ChatGPT har använt samma GPT.
Generativ AI – AI som skapar (genererar) text, bilder, video eller ljud i realtid när den tillfrågas om att göra det.
Bias – Svar som AI ger är snedvridna eller partiska, vilket beror på den data som AI tränats på och vilka bias som finns i den datan. För en chattbot är det svårt att synliggöra dessa bias, men för en AI som genererar bilder är det lättare.
Hallucination – Texten som du får som svar av en chattbot baseras på mönster i data som den tränats på, men det finns även en slumpmässighet i vilka ord som genereras, vilket innebär att ord som genereras kan skapa en innebörd som inte är sann.
—————————————————————————————————————-
Ett vanligt ramverk att utgå från om du vill skapa egna promptar med exempel:
Roll – Agera som en erfaren lärare i fysik
Uppgift – Skapa en lektionsplanering som introducerar elever i år 8 till området optik
Kontext – Jag jobbar på en högstadieskola i Sverige, har 25 elever i klassen och lektionen är 60 minuter lång.
Format – Koppla ihop innehåll och aktiviteter med läroplanen i fysik och ge mig en planering som i detalj beskriver lektionens olika delar och material som behövs.
Ton – Använd en formell, men vänlig ton.
Exempel på chattbottar (AI kan även skapa bilder och göra andra saker, men jag fokuserar här på chattfunktionerna):
ChatGPT – Open AIs chattbot
Gemini – Googles chattbot
Notebook LM – Google har en chattbot som enkelt kan skapa en podd med två röster
CoPilot – Microsofts chattbot
Claude – En chattbot från Anthropic
Perplexity – En chattbot från San Fransisco som tidigt använde länkar till källor.
Duck AI – Duckduck Gos chattbot, man kan välja bland några olika GPT:er
Mistral AI – En chattbot från Frankrike
De flesta chattbottar har åldersgränser.
—————————————————————————————————————
Alla dessa promptar är framtagna som exempel för att komma igång med användning av chattbottar och för att du ska få tips och ideér på vad man kan använda chattbottar till. Du kan självklart ändra promptarna så som du vill, t ex genom att lägga till mer relevant information.
När du använt en chattbot ett tag lär du dig vilken typ av promptar som fungerar bättre respektive sämre. Du kan testa en prompt som den är skriven och ytterligare en gång genom att lägga till ”Agera som en erfaren expertlärare i [ämne]” + prompten för att se om det blir skillnad på kvaliteten i svaren.
Får du bra svar är prompten bra, får du inte bra svar behöver du ändra prompten samt ge ytterligare information som ger dig önskat svar av önskad kvalitet. Vissa chattbottar är bättre än andra på vissa typer av svar, så är du inte nöjd med svaren du får trots att du testat olika sätt att ändra sina promptar kan du testa en annan chattbott.
Hur använder jag promptarna?
Du använder texten i prompten i chattbottens promptfönster, men om det i en prompt finns hakparenteser [ ] så byter du ut texten i hakparentesen mot text som passar för ditt sammanhang.
Dubbelkolla alltid svaren du får från en chattbot, då det inte är säkert att det är sant.
OBS! Tänk efter om du laddar upp texter eller dokument till en chattbott. Ladda inte upp personuppgifter eller känslig information! Tänk på GDPR!
Längst ner finns en pdf med alla promptar som du kan ladda ner!
Promptar för IT-ansvariga på central nivå
- Ge mig fem strategier för en IT-ansvarig på central nivå att säkerställa [specifikt krav, t.ex. GDPR-efterlevnad] över alla skolenheter, med en praktisk åtgärd för varje och en koppling till Skollagen.
- Skriv en kort guide för en IT-ansvarig hos en huvudman att koordinera utbildning i [specifikt verktyg, t.ex. Google Workspace] för lärare över hela organisationen, med tre steg och en tidsplan.
- Skapa en strategisk plan för en IT-ansvarig hos en huvudman att implementera ett nytt [specifikt system, t.ex. lärplattform] över flera skolor, med tre steg för samordning och uppföljning.
- Föreslå tre sätt för en IT-ansvarig på central nivå att effektivisera [specifik process, t.ex. enhetshantering] över flera skolor, med en lösning för varje och en budgetmotivering.
- Skapa en lista med fem korta strategier för en IT-ansvarig hos en huvudman att hantera [specifik teknisk fråga, t.ex. nätverksstabilitet] över flera skolenheter, med en åtgärd för varje.
- Ge mig ett exempel på en rutin för en IT-ansvarig på central nivå att uppdatera [specifikt system, t.ex. elevregister] över hela organisationen, med tre steg och en plan för att informera skolledare.
- Föreslå tre sätt för en IT-ansvarig hos en huvudman att samarbeta med skolchefer för att prioritera [specifikt IT-projekt, t.ex. AI-verktyg], med en strategi för varje och en koppling till Lgr 22.
- Skapa en plan för en IT-ansvarig på central nivå att felsöka och lösa [specifikt problem, t.ex. långsam uppkoppling] över flera skolor, med tre steg och en kommunikationsstrategi.
- Ge mig fem idéer för en IT-ansvarig hos en huvudman att effektivisera [specifik process, t.ex. inloggningshantering] över organisationen, med en lösning för varje och en tidsbesparingseffekt.
- Skriv en kort mall för en IT-ansvarig på central nivå att använda för att dokumentera tekniska problem och lösningar över flera skolor, med tre sektioner (problem, åtgärd, uppföljning).
- Föreslå tre sätt för en IT-ansvarig hos en huvudman att koordinera stöd för lärare i att använda [specifikt digitalt verktyg, t.ex. Teams] över alla skolor, med en idé för varje.
- Ge mig ett exempel på hur en IT-ansvarig på central nivå kan införa [specifikt säkerhetsverktyg, t.ex. tvåfaktorsautentisering] över hela organisationen, med tre steg och en plan för skolledarstöd.
- Skapa en lista med fem digitala verktyg för en IT-ansvarig hos en huvudman att rekommendera för [specifikt ändamål, t.ex. elevadministration], med en beskrivning och nytta för varje.
- Föreslå tre sätt för en IT-ansvarig på central nivå att hantera [specifik situation, t.ex. nätverksavbrott] över flera skolor, med en metod för varje och en kommunikationsplan.
- Skriv en kort guide för en IT-ansvarig hos en huvudman att genomföra en [specifik åtgärd, t.ex. säkerhetsuppdatering] över alla skolenheter, med tre steg och minimal störning.
- Ge mig fem idéer för en IT-ansvarig på central nivå att centralisera [specifik process, t.ex. teknikinventering] för alla skolor, med en lösning för varje och en tidsbesparingseffekt.
- Föreslå tre sätt för en IT-ansvarig hos en huvudman att samordna [specifikt IT-projekt, t.ex. 1:1-datorer] med kommunens tekniska avdelning, med en strategi för varje.
- Skapa en plan för en IT-ansvarig på central nivå att införa [specifikt AI-verktyg, t.ex. ChatGPT] för undervisning över flera skolor, med tre steg och en workshopidé.
- Ge mig ett exempel på hur en IT-ansvarig hos en huvudman kan felsöka [specifikt problem, t.ex. serverkrasch] över organisationen, med tre steg och en plan för extern support.
- Skriv en lista med tre korta sätt för en IT-ansvarig på central nivå att använda [specifikt verktyg, t.ex. Microsoft Intune] för att hantera [specifik uppgift, t.ex. enhetskontroll], med ett förslag för varje.
- Skapa en strategi för en IT-ansvarig hos en huvudman att stötta skolor med [specifikt digitalt verktyg, t.ex. Google workplace for education] för undervisning i [ämne], med tre steg och en uppföljningsplan.
- Ge mig fem sätt för en IT-ansvarig på central nivå att effektivisera [specifik teknisk process, t.ex. lösenordsåterställning] över organisationen, med en lösning för varje.
- Skriv en kort guide för en IT-ansvarig hos en huvudman att genomföra en [specifik utbildning, t.ex. om cybersäkerhet] för all personal, med tre steg och en enkel övning.
- Föreslå tre sätt för en IT-ansvarig på central nivå att samordna [specifikt IT-initiativ, t.ex. bredbandsuppgradering] med skolledare, med en strategi för varje och en motivering.
- Skapa en lista med fem korta strategier för en IT-ansvarig hos en huvudman att hantera [specifik situation, t.ex. teknikstrul under nationella prov], med en åtgärd för varje.
- Ge mig ett exempel på en rutin för en IT-ansvarig på central nivå att säkerhetskopiera [specifikt system, t.ex. elevdata] över alla skolor, med tre steg och en plan för uppföljning.
- Föreslå tre sätt för en IT-ansvarig hos en huvudman att stötta skolor i att använda [specifikt AI-verktyg, t.ex. Photomath] i [ämne], med en praktisk idé för varje.
- Skriv en kort mall för en IT-ansvarig på central nivå att använda för att planera en [specifik teknisk uppgradering, t.ex. nätverk], med tre steg och en tidsram.
- Ge mig fem idéer för en IT-ansvarig hos en huvudman att effektivisera [specifik process, t.ex. licenshantering] över organisationen, med en lösning för varje.
- Skapa en plan för en IT-ansvarig på central nivå att felsöka och lösa [specifikt problem, t.ex. långsamt system] över flera skolor, med tre steg och en strategi för kommunikation.
- Föreslå tre sätt för en IT-ansvarig hos en huvudman att samarbeta med externa leverantörer för att implementera [specifikt system, t.ex. lärplattform], med en strategi för varje.
- Ge mig ett exempel på hur en IT-ansvarig på central nivå kan införa [specifikt verktyg, t.ex. Microsoft Teams] för alla skolor, med tre steg och en plan för personalstöd.
- Skriv en lista med fem digitala verktyg för en IT-ansvarig hos en huvudman att använda för [specifikt ändamål, t.ex. övervakning av nätverk], med en beskrivning och nytta för varje.
- Föreslå tre sätt för en IT-ansvarig på central nivå att effektivisera [specifik uppgift, t.ex. teknisk support] över organisationen, med en lösning för varje och en effektivitetsvinst.
- Skapa en plan för en IT-ansvarig hos en huvudman att genomföra en [specifik workshop, t.ex. om AI i undervisningen] för skolledare, med tre steg och en enkel övning.
- Ge mig fem idéer för en IT-ansvarig på central nivå att hantera [specifik situation, t.ex. dataintrång] över organisationen, med en åtgärd för varje och en kommunikationsplan.
- Föreslå tre sätt för en IT-ansvarig hos en huvudman att koordinera [specifikt IT-projekt, t.ex. fiberuppkoppling] med kommunens tekniska avdelning, med en idé för varje.
- Skriv en kort guide för en IT-ansvarig på central nivå att felsöka [specifikt problem, t.ex. serverproblem] över flera skolor, med tre steg och en plan för rapportering till skolledning.
- Ge mig ett exempel på hur en IT-ansvarig hos en huvudman kan använda [specifikt verktyg, t.ex. Google Workspace] för att effektivisera [specifik uppgift, t.ex. dokumentdelning], med tre steg.
- Skapa en lista med tre korta sätt för en IT-ansvarig på central nivå att använda [specifikt verktyg, t.ex. Microsoft Intune] för att hantera [specifik uppgift, t.ex. enhetskontroll], med ett förslag för varje och en koppling till Lgr 22.
Ladda ner en pdf med promptarna genom att klicka på bilden ovan!
Lycka till med promptandet!