Digitala verktyg

Innan jag går in på 40 promptar för användning av digitala verktyg i undervisningen kommer lite info om AI som kan vara bra att känna till.

Ordlista

AI – Artificiell Intelligens är ett sätt att försöka få maskiner att efterlikna hjärnans funktioner,

d v s att kunna ”tänka” och lära ungefär så som människor gör. Vi förstår inte hur hjärnan fungerar, men de delar vi förstår kan vi försöka härma.   

Prompt – En instruktion till chattbotten för att få ett önskat svar eller önskad uppgift utförd. Vissa chattbottar går att prata med, men än så länge är det många som skriver textkommandon till dem.

Iterera – När du fått ett svar från en chattbot justerar och förtydligar du vilka delar av svaret som du inte är nöjd med, d v s du förfinar svaret så det blir bättre och bättre tills du är nöjd. Ju bättre prompt du har från början, desto färre iterationer behövs.   

Chattbot – En chattbot har tränats på att hitta mönster i de texter som den tränats på. Dessa mönster använder den för att skapa text som svar på din prompt. Texten du får som svar genereras alltså i realtid.

GPT – Själva modellen (Generativ Pre-training transformer) som en chattbot använder sig av. Samma GPT kan användas av olika chattbottar, t ex har Microsoft använt sig av Open AIs GPT, d v s Copilot och ChatGPT har använt samma GPT.

Generativ AI – AI som skapar (genererar) text, bilder, video eller ljud i realtid när den tillfrågas om att göra det.

Bias – Svar som AI ger är snedvridna eller partiska, vilket beror på den data som AI tränats på och vilka bias som finns i den datan. För en chattbot är det svårt att synliggöra dessa bias, men för en AI som genererar bilder är det lättare.

Hallucination – Texten som du får som svar av en chattbot baseras på mönster i data som den tränats på, men det finns även en slumpmässighet i vilka ord som genereras, vilket innebär att ord som genereras kan skapa en innebörd som inte är sann.

—————————————————————————————————————-

Ett vanligt ramverk att utgå från om du vill skapa egna promptar med exempel:

Roll – Agera som en erfaren lärare i fysik

Uppgift – Skapa en lektionsplanering som introducerar elever i år 8 till området  optik

Kontext – Jag jobbar på en högstadieskola i Sverige, har 25 elever i klassen och lektionen är 60 minuter lång.

Format – Koppla ihop innehåll och aktiviteter med läroplanen i fysik och ge mig en planering som i detalj beskriver lektionens olika delar och material som behövs.

Ton – Använd en formell, men vänlig ton.

 

Exempel på chattbottar (AI kan även skapa bilder och göra andra saker, men jag fokuserar här på chattfunktionerna):

ChatGPT – Open AIs chattbot

Gemini – Googles chattbot

Notebook LM – Google har en chattbot som enkelt kan skapa en podd med två röster

CoPilot – Microsofts chattbot

Claude – En chattbot från Anthropic

Perplexity – En chattbot från San Fransisco som tidigt använde länkar till källor.

Duck AI – Duckduck Gos chattbot, man kan välja bland några olika GPT:er

Mistral AI – En chattbot från Frankrike

De flesta chattbottar har åldersgränser.

—————————————————————————————————————

Alla dessa promptar är framtagna som exempel för att komma igång med användning av chattbottar och för att du ska få tips och ideér på vad man kan använda chattbottar till. Du kan självklart ändra promptarna så som du vill, t ex genom att lägga till mer relevant information.

När du använt en chattbot ett tag lär du dig vilken typ av promptar som fungerar bättre respektive sämre. Du kan testa en prompt som den är skriven och ytterligare en gång genom att lägga till ”Agera som en erfaren expertlärare i [ämne]” + prompten för att se om det blir skillnad på kvaliteten i svaren.

Får du bra svar är prompten bra, får du inte bra svar behöver du ändra prompten samt ge ytterligare information som ger dig önskat svar av önskad kvalitet. Vissa chattbottar är bättre än andra på vissa typer av svar, så är du inte nöjd med svaren du får trots att du testat olika sätt att ändra sina promptar kan du testa en annan chattbott.

Hur använder jag promptarna?

Du använder texten i prompten i chattbottens promptfönster, men om det i en prompt finns hakparenteser [ ] så byter du ut texten i hakparentesen mot text som passar för ditt sammanhang.

Dubbelkolla alltid svaren du får från en chattbot, då det inte är säkert att det är sant.

OBS! Tänk efter om du laddar upp texter eller dokument till en chattbott. Ladda inte upp personuppgifter eller känslig information! Tänk på GDPR!

 

Längst ner finns en pdf med alla promptar som du kan ladda ner!

 

Promptar kopplat till användning av digitala verktyg i undervisningen

  1. Skapa en lektionsplan för en [årskurs X]-klass i [ämne] där du använder ett digitalt verktyg (t.ex. [specifikt verktyg, t.ex. Scratch]) för att lära ut [specifikt ämnesmoment, t.ex. programmering], med tre steg och en reflektion.
  2. Ge mig fem sätt att använda [specifikt digitalt verktyg, t.ex. Google Classroom] i en [årskurs X]-klass i [ämne] för att främja [specifikt mål, t.ex. samarbete], med en idé för varje.
  3. Föreslå tre sätt att använda [specifikt digitalt verktyg, t.ex. Padlet] i en [årskurs X]-klass i [ämne] för att utforska [specifikt tema, t.ex. hållbarhet], med en aktivitet för varje.
  4. Skapa en lista med fem korta uppmuntrande fraser för att inspirera en[årskurs X]-klass att använda [specifikt digitalt verktyg, t.ex. Canva] i en [specifik aktivitet, t.ex. skapa affischer] i [ämne].
  5. Ge mig ett exempel på en rutin för att starta en lektion i [ämne] för en [årskurs X]-klass med [specifikt digitalt verktyg, t.ex. Nearpod], med tre steg och en interaktiv uppvärmning.
  6. Föreslå tre sätt att använda [specifikt digitalt verktyg, t.ex. Google Earth] i en [årskurs X]-klass i [ämne] för att lära om [specifikt ämnesmoment, t.ex. geografi], med en övning för varje.
  7. Skapa en lektionsplan för en [årskurs X]-klass i [ämne] där eleverna använder [specifikt digitalt verktyg, t.ex. Book Creator] för att öva [specifik färdighet, t.ex. skrivande], med tre moment.
  8. Ge mig fem idéer för att använda [specifikt digitalt verktyg, t.ex. Quizlet] i en [årskurs X]-klass i [ämne] för att stärka [specifikt mål, t.ex. ordförråd], med en aktivitet för varje.
  9. Skriv en kort mall för en lärare i [ämne] att använda för att låta en [årskurs X]-klass reflektera över sitt lärande med [specifikt digitalt verktyg, t.ex. Google Forms], med tre frågor.
  10. Föreslå tre sätt att samarbeta med en kollega för att integrera [specifikt digitalt verktyg, t.ex. Microsoft Teams] i undervisningen i [ämne] för en [årskurs X]-klass, med fokus på [specifikt mål, t.ex. projektarbete], och en idé för varje.
  11. Ge mig ett exempel på en lektion i [ämne] för en [årskurs]-klass där eleverna använder [specifikt digitalt verktyg, t.ex. Tinkercad] för att utforska [specifikt ämnesmoment, t.ex. design], med tre steg.
  12. Skapa en lista med fem digitala verktyg för en [årskurs X]-klass i [ämne] som stödjer [specifikt mål, t.ex. samarbete], med en kort beskrivning och användning för varje.
  13. Föreslå tre sätt att anpassa användningen av [specifikt digitalt verktyg, t.ex. Seesaw] för en [årskurs X]-elev med [specifikt behov, t.ex. dyslexi] i [ämne], med en lösning för varje.
  14. Skriv en kort guide för en lärare i [ämne] att använda [specifikt digitalt verktyg, t.ex. Flipgrid] för att öva [specifik färdighet, t.ex. muntlig presentation] i en [årskurs X]-klass, med tre steg.
  15. Ge mig fem idéer för att använda [specifikt digitalt verktyg, t.ex. Powerpoint] i en [årskurs X]-klass i [ämne] för att utforska [specifikt tema, t.ex. historia], med en aktivitet för varje.
  16. Föreslå tre sätt att använda [specifikt digitalt verktyg, t.ex. Minecraft Education] i en [årskurs X]-klass i [ämne] för att lära om [specifikt ämnesmoment, t.ex. geometri], med en övning för varje.
  17. Skapa en lektionsplan för en [årskurs X]-klass i [ämne] där eleverna använder [specifikt digitalt verktyg, t.ex. OneNote] för att organisera [specifikt projekt, t.ex. grupparbete], med tre steg.
  18. Ge mig ett exempel på hur en [årskurs X]-klass i [ämne] kan använda [specifikt digitalt verktyg, t.ex. Jamboard] för att brainstorma om [specifikt tema, t.ex. miljö], med tre steg.
  19. Skriv en lista med tre korta sätt att använda [specifikt digitalt verktyg, t.ex. Google Docs] för en [årskurs X]-klass i [ämne] för att träna [specifikt mål, t.ex. skrivande], med ett förslag för varje och en koppling till Lgr 22.
  20. Skriv en kort guide för att introducera [specifikt digitalt verktyg, t.ex. Kahoot] till en [årskurs X]-klass i [ämne] för att repetera [specifikt ämnesmoment, t.ex. glosor], med tre steg.
  21. Skapa en lektion för en [årskurs X]-klass i [ämne] där eleverna använder [specifikt digitalt verktyg, t.ex. Code.org] för att lära sig [specifikt ämnesmoment, t.ex. kodning], med tre steg och ett mål.
  22. Ge mig fem sätt att använda [specifikt digitalt verktyg, t.ex. Quizizz] i en [årskurs X]-klass i [ämne] för att repetera [specifikt innehåll, t.ex. matematiska operationer], med en idé för varje.
  23. Skriv en kort guide för att använda [specifikt digitalt verktyg, t.ex. Google Formulär] i en [årskurs X]-klass i [ämne] för att samla in [specifikt data, t.ex. elevfeedback], med tre steg.
  24. Föreslå tre sätt att använda [specifikt digitalt verktyg, t.ex. Seesaw] i en [årskurs X]-klass i [ämne] för att dokumentera [specifikt projekt, t.ex. naturvetenskapliga experiment], med en metod för varje.
  25. Skapa en lista med fem korta aktiviteter för en [årskurs X]-klass i [ämne] som använder [specifikt digitalt verktyg, t.ex. Microsoft Whiteboard] för att träna [specifikt mål, t.ex. problemlösning], med en beskrivning för varje.
  26. Ge mig ett exempel på en rutin för att avsluta en lektion i [ämne] för en [årskurs X]-klass med [specifikt digitalt verktyg, t.ex. Padlet], med tre steg och en reflektionsuppgift.
  27. Föreslå tre sätt att använda [specifikt digitalt verktyg, t.ex. Google Earth] i en [årskurs X]-klass i [ämne] för att utforska [specifikt tema, t.ex. världens kontinenter], med en övning för varje.
  28. Skriv en kort mall för en lärare i [ämne] att använda [specifikt digitalt verktyg, t.ex. Flipgrid] för att öva [specifik färdighet, t.ex. muntlig framställning] i en [årskurs X]-klass, med tre moment.
  29. Ge mig fem idéer för att använda [specifikt digitalt verktyg, t.ex. Kahoot] i en [årskurs X]-klass i [ämne] för att stärka [specifikt mål, t.ex. källkritik], med en aktivitet för varje.
  30. Skapa en lektionsplan för en [årskurs X]-klass i [ämne] där eleverna använder [specifikt digitalt verktyg, t.ex. Scratch] för att skapa [specifikt projekt, t.ex. en enkel animation], med tre steg.
  31. Föreslå tre sätt att samarbeta med en kollega för att använda [specifikt digitalt verktyg, t.ex. Teams] i undervisningen i [ämne] för en [årskurs X]-klass, med fokus på [specifikt mål, t.ex. grupparbete], och en idé för varje.
  32. Ge mig ett exempel på en lektion i [ämne] för en [årskurs X]-klass där eleverna använder [specifikt digitalt verktyg, t.ex. Book Creator] för att presentera [specifikt ämnesmoment, t.ex. en berättelse], med tre steg.
  33. Skriv en lista med fem enkla sätt att använda [specifikt digitalt verktyg, t.ex. Google Slides] i en [årskurs X]-klass i [ämne] för att lära om [specifikt tema, t.ex. miljö], med en idé för varje.
  34. Föreslå tre sätt att använda [specifikt digitalt verktyg, t.ex. Quizlet] för en [årskurs X]-klass i [ämne] för att repetera [specifikt innehåll, t.ex. historiska händelser], med en metod för varje.
  35. Skapa en lektionsplan för en [årskurs X]-klass i [ämne] där eleverna använder [specifikt digitalt verktyg, t.ex. OneNote] för att organisera [specifikt projekt, t.ex. forskning], med tre steg och en reflektion.
  36. Ge mig fem idéer för att använda [specifikt digitalt verktyg, t.ex. Microsoft Whiteboard] i en [årskurs X]-klass i [ämne] för att stärka [specifikt mål, t.ex. kreativitet], med en aktivitet för varje.
  37. Föreslå tre sätt att använda [specifikt digitalt verktyg, t.ex. Google Forms] i en [årskurs X]-klass i [ämne] för att samla in [specifikt data, t.ex. elevåsikter], med en idé för varje.
  38. Skriv en kort guide för att använda [specifikt digitalt verktyg, t.ex. Tinkercad] i en [årskurs X]-klass i [ämne] för att designa [specifikt projekt, t.ex. en enkel modell], med tre steg.
  39. Hur kan jag använda [Microsoft Teams] för att facilitera en diskussion om litteraturanalys för [gymnasieelever] i svenska, inklusive praktiska tips för engagemang?
  40. Ge mig ett lektionsupplägg för att introducera programmering i [Scratch] för [årskurs 5], med koppling till matematik och problemlösning.

Ladda ner en pdf med promptarna genom att klicka på bilden ovan!

Lycka till med promptandet!

Comments are closed.