Innan jag går in på 40 promptar för skolstrateger kommer lite info om AI som kan vara bra att känna till.
Ordlista
AI – Artificiell Intelligens är ett sätt att försöka få maskiner att efterlikna hjärnans funktioner,
d v s att kunna ”tänka” och lära ungefär så som människor gör. Vi förstår inte hur hjärnan fungerar, men de delar vi förstår kan vi försöka härma.
Prompt – En instruktion till chattbotten för att få ett önskat svar eller önskad uppgift utförd. Vissa chattbottar går att prata med, men än så länge är det många som skriver textkommandon till dem.
Iterera – När du fått ett svar från en chattbot justerar och förtydligar du vilka delar av svaret som du inte är nöjd med, d v s du förfinar svaret så det blir bättre och bättre tills du är nöjd. Ju bättre prompt du har från början, desto färre iterationer behövs.
Chattbot – En chattbot har tränats på att hitta mönster i de texter som den tränats på. Dessa mönster använder den för att skapa text som svar på din prompt. Texten du får som svar genereras alltså i realtid.
GPT – Själva modellen (Generativ Pre-training transformer) som en chattbot använder sig av. Samma GPT kan användas av olika chattbottar, t ex har Microsoft använt sig av Open AIs GPT, d v s Copilot och ChatGPT har använt samma GPT.
Generativ AI – AI som skapar (genererar) text, bilder, video eller ljud i realtid när den tillfrågas om att göra det.
Bias – Svar som AI ger är snedvridna eller partiska, vilket beror på den data som AI tränats på och vilka bias som finns i den datan. För en chattbot är det svårt att synliggöra dessa bias, men för en AI som genererar bilder är det lättare.
Hallucination – Texten som du får som svar av en chattbot baseras på mönster i data som den tränats på, men det finns även en slumpmässighet i vilka ord som genereras, vilket innebär att ord som genereras kan skapa en innebörd som inte är sann.
—————————————————————————————————————-
Ett vanligt ramverk att utgå från om du vill skapa egna promptar med exempel:
Roll – Agera som en erfaren lärare i fysik
Uppgift – Skapa en lektionsplanering som introducerar elever i år 8 till området optik
Kontext – Jag jobbar på en högstadieskola i Sverige, har 25 elever i klassen och lektionen är 60 minuter lång.
Format – Koppla ihop innehåll och aktiviteter med läroplanen i fysik och ge mig en planering som i detalj beskriver lektionens olika delar och material som behövs.
Ton – Använd en formell, men vänlig ton.
Exempel på chattbottar (AI kan även skapa bilder och göra andra saker, men jag fokuserar här på chattfunktionerna):
ChatGPT – Open AIs chattbot
Gemini – Googles chattbot
Notebook LM – Google har en chattbot som enkelt kan skapa en podd med två röster
CoPilot – Microsofts chattbot
Claude – En chattbot från Anthropic
Perplexity – En chattbot från San Fransisco som tidigt använde länkar till källor.
Duck AI – Duckduck Gos chattbot, man kan välja bland några olika GPT:er
Mistral AI – En chattbot från Frankrike
De flesta chattbottar har åldersgränser.
—————————————————————————————————————
Alla dessa promptar är framtagna som exempel för att komma igång med användning av chattbottar och för att du ska få tips och ideér på vad man kan använda chattbottar till. Du kan självklart ändra promptarna så som du vill, t ex genom att lägga till mer relevant information.
När du använt en chattbot ett tag lär du dig vilken typ av promptar som fungerar bättre respektive sämre. Du kan testa en prompt som den är skriven och ytterligare en gång genom att lägga till ”Agera som en erfaren expertlärare i [ämne]” + prompten för att se om det blir skillnad på kvaliteten i svaren.
Får du bra svar är prompten bra, får du inte bra svar behöver du ändra prompten samt ge ytterligare information som ger dig önskat svar av önskad kvalitet. Vissa chattbottar är bättre än andra på vissa typer av svar, så är du inte nöjd med svaren du får trots att du testat olika sätt att ändra sina promptar kan du testa en annan chattbott.
Hur använder jag promptarna?
Du använder texten i prompten i chattbottens promptfönster, men om det i en prompt finns hakparenteser [ ] så byter du ut texten i hakparentesen mot text som passar för ditt sammanhang.
Dubbelkolla alltid svaren du får från en chattbot, då det inte är säkert att det är sant.
OBS! Tänk efter om du laddar upp texter eller dokument till en chattbott. Ladda inte upp personuppgifter eller känslig information! Tänk på GDPR!
Längst ner finns en pdf med alla promptar som du kan ladda ner!
Promptar för strateger på central nivå
- Skapa en strategisk plan för en skolstrateg hos en huvudman att höja kvaliteten i [specifikt område, t.ex. matematikundervisning] över alla skolor, med tre steg och en tidsram på tre år.
- Ge mig fem strategier för en skolstrateg på central nivå att främja [specifikt mål, t.ex. likvärdighet] över organisationen, med en praktisk åtgärd för varje och en koppling till Skollagen.
- Skriv en kort guide för en skolstrateg hos en huvudman att samordna en [specifik fortbildning, t.ex. digital kompetens] för lärare över alla skolenheter, med tre steg och en uppföljningsplan.
- Föreslå tre sätt för en skolstrateg på central nivå att implementera [specifikt initiativ, t.ex. källkritikundervisning] över flera skolor, med en strategi för varje och en koppling till Lgr 22.
- Skapa en lista med fem korta strategier för en skolstrateg hos en huvudman att stärka [specifikt fokus, t.ex. elevhälsa] över organisationen, med en åtgärd för varje och en motivering.
- Ge mig ett exempel på en rutin för en skolstrateg på central nivå att övervaka [specifikt mål, t.ex. likvärdig bedömning] över alla skolor, med tre steg och en plan för rapportering till nämnden.
- Föreslå tre sätt för en skolstrateg hos en huvudman att samarbeta med skolledare för att prioritera [specifikt projekt, t.ex. digitalisering], med en strategi för varje och en tidsplan.
- Skapa en plan för en skolstrateg på central nivå att utveckla en [specifik policy, t.ex. antimobbningspolicy] för alla skolor, med tre steg och en strategi för implementering.
- Ge mig fem idéer för en skolstrateg hos en huvudman att effektivisera [specifik process, t.ex. resursfördelning] över organisationen, med en lösning för varje och en effektivitetsvinst.
- Skriv en kort mall för en skolstrateg på central nivå att använda för att planera en [specifik förändring, t.ex. ökad digital kompetens], med tre steg och en kommunikationsplan till skolledare.
- Föreslå tre sätt för en skolstrateg hos en huvudman att samordna stöd för lärare i att använda [specifikt pedagogiskt verktyg, t.ex. verktyg för formativ bedömning] över alla skolor, med en idé för varje.
- Ge mig ett exempel på hur en skolstrateg på central nivå kan initiera ett [specifikt projekt, t.ex. inkludering av nyanlända] över organisationen, med tre steg och en plan för utvärdering.
- Skapa en lista med fem strategiska fokusområden för en skolstrateg hos en huvudman att förbättra [specifikt mål, t.ex. elevresultat i matematik], med en kort beskrivning och nytta för varje.
- Föreslå tre sätt för en skolstrateg på central nivå att hantera [specifik utmaning, t.ex. lärarbrist] över organisationen, med en strategi för varje och en motivering.
- Skriv en kort guide för en skolstrateg hos en huvudman att införa en [specifik rutin, t.ex. systematiskt kvalitetsarbete] för alla skolor, med tre steg och en koppling till Skollagen.
- Ge mig fem idéer för en skolstrateg på central nivå att stärka [specifikt fokus, t.ex. digitalisering] över organisationen, med en åtgärd för varje och en koppling till Lgr 22.
- Föreslå tre sätt för en skolstrateg hos en huvudman att samarbeta med externa aktörer för att utveckla [specifikt projekt, t.ex. teknikintegration], med en strategi för varje.
- Skapa en plan för en skolstrateg på central nivå att genomföra en [specifik utvärdering, t.ex. av elevresultat] över alla skolor, med tre steg och en strategi för analys.
- Ge mig ett exempel på hur en skolstrateg hos en huvudman kan införa [specifikt initiativ, t.ex. antimobbning] för alla skolor, med tre steg och en plan för uppföljning.
- Skriv en lista med tre korta sätt för en skolstrateg på central nivå att använda [specifikt verktyg, t.ex. analysverktyg] för att övervaka [specifikt mål, t.ex. likvärdighet], med ett förslag för varje.
- Skapa en strategi för en skolstrateg hos en huvudman att förbättra [specifikt fokus, t.ex. elevhälsa] över alla skolor, med tre steg och en plan för att mäta resultat.
- Ge mig fem sätt för en skolstrateg på central nivå att effektivisera [specifik process, t.ex. rekrytering av lärare] över organisationen, med en lösning för varje och en effektivitetsvinst.
- Skriv en kort guide för en skolstrateg hos en huvudman att samordna en [specifik fortbildning, t.ex. inkludering] för all personal, med tre steg och en plan för uppföljning.
- Föreslå tre sätt för en skolstrateg på central nivå att införa [specifikt initiativ, t.ex. digitala verktyg] för alla skolor, med en strategi för varje och en koppling till Lgr 22.
- Skapa en lista med fem korta strategier för en skolstrateg hos en huvudman att hantera [specifik utmaning, t.ex. minskad elevnärvaro] över organisationen, med en åtgärd för varje.
- Ge mig ett exempel på en rutin för en skolstrateg på central nivå att övervaka [specifikt mål, t.ex. elevresultat] över alla skolor, med tre steg och en plan för rapportering till nämnden.
- Föreslå tre sätt för en skolstrateg hos en huvudman att samarbeta med lärarfacken för att genomföra [specifikt projekt, t.ex. arbetsmiljöförbättring], med en strategi för varje.
- Skriv en kort mall för en skolstrateg på central nivå att använda för att planera en [specifik förändring, t.ex. ökad digitalisering], med tre steg och en kommunikationsplan till skolledare.
- Ge mig fem idéer för en skolstrateg hos en huvudman att stärka [specifikt fokus, t.ex. likvärdighet] över organisationen, med en lösning för varje och en effektivitetsvinst.
- Skapa en plan för en skolstrateg på central nivå att utveckla en [specifik rutin, t.ex. krishantering] för alla skolor, med tre steg och en strategi för implementering.
- Föreslå tre sätt för en skolstrateg hos en huvudman att samordna [specifikt projekt, t.ex. AI-användning i undervisningen] med externa partners, med en strategi för varje och en motivering.
- Ge mig ett exempel på hur en skolstrateg på central nivå kan införa [specifikt initiativ, t.ex. elevinflytande] för alla skolor, med tre steg och en plan för utvärdering.
- Skriv en lista med fem verktyg för en skolstrateg hos en huvudman att använda för [specifikt ändamål, t.ex. dataanalys av elevresultat], med en beskrivning och nytta för varje.
- Föreslå tre sätt för en skolstrateg på central nivå att effektivisera [specifik process, t.ex. resursallokering] över organisationen, med en lösning för varje och en effektivitetsvinst.
- Skapa en plan för en skolstrateg på central nivå att genomföra en [specifik utvärdering, t.ex. av digital kompetens] för alla skolor, med tre steg och en strategi för analys.
- Ge mig fem idéer för en skolstrateg hos en huvudman att hantera [specifik situation, t.ex. minskade elevresultat] över organisationen, med en åtgärd för varje och en plan för uppföljning.
- Föreslå tre sätt för en skolstrateg på central nivå att samarbeta med IT-avdelningen för att införa [specifikt projekt, t.ex. nya digitala enheter], med en strategi för varje.
- Skriv en kort guide för en skolstrateg hos en huvudman att införa en [specifik rutin, t.ex. antimobbning] för alla skolor, med tre steg och en plan för personalstöd.
- Ge mig ett exempel på hur en skolstrateg på central nivå kan använda [specifikt verktyg, t.ex. analysverktyg] för att övervaka [specifikt mål, t.ex. elevhälsa], med tre steg och en motivering.
- Skapa en lista med tre korta sätt för en skolstrateg på central nivå att använda [specifikt verktyg, t.ex. digitala enkäter] för att stärka [specifikt mål, t.ex. elevinflytande], med ett förslag för varje och en koppling till Lgr 22.
Ladda ner en pdf med promptarna genom att klicka på bilden ovan!
Lycka till med promptandet!