Skolvaktmästare

Innan jag går in på 20 promptar för skolvaktmästare kommer lite info om AI som kan vara bra att känna till.

Ordlista

AI – Artificiell Intelligens är ett sätt att försöka få maskiner att efterlikna hjärnans funktioner,

d v s att kunna ”tänka” och lära ungefär så som människor gör. Vi förstår inte hur hjärnan fungerar, men de delar vi förstår kan vi försöka härma.   

Prompt – En instruktion till chattbotten för att få ett önskat svar eller önskad uppgift utförd. Vissa chattbottar går att prata med, men än så länge är det många som skriver textkommandon till dem.

Iterera – När du fått ett svar från en chattbot justerar och förtydligar du vilka delar av svaret som du inte är nöjd med, d v s du förfinar svaret så det blir bättre och bättre tills du är nöjd. Ju bättre prompt du har från början, desto färre iterationer behövs.   

Chattbot – En chattbot har tränats på att hitta mönster i de texter som den tränats på. Dessa mönster använder den för att skapa text som svar på din prompt. Texten du får som svar genereras alltså i realtid.

GPT – Själva modellen (Generativ Pre-training transformer) som en chattbot använder sig av. Samma GPT kan användas av olika chattbottar, t ex har Microsoft använt sig av Open AIs GPT, d v s Copilot och ChatGPT har använt samma GPT.

Generativ AI – AI som skapar (genererar) text, bilder, video eller ljud i realtid när den tillfrågas om att göra det.

Bias – Svar som AI ger är snedvridna eller partiska, vilket beror på den data som AI tränats på och vilka bias som finns i den datan. För en chattbot är det svårt att synliggöra dessa bias, men för en AI som genererar bilder är det lättare.

Hallucination – Texten som du får som svar av en chattbot baseras på mönster i data som den tränats på, men det finns även en slumpmässighet i vilka ord som genereras, vilket innebär att ord som genereras kan skapa en innebörd som inte är sann.

—————————————————————————————————————-

Ett vanligt ramverk att utgå från om du vill skapa egna promptar med exempel:

Roll – Agera som en erfaren lärare i fysik

Uppgift – Skapa en lektionsplanering som introducerar elever i år 8 till området  optik

Kontext – Jag jobbar på en högstadieskola i Sverige, har 25 elever i klassen och lektionen är 60 minuter lång.

Format – Koppla ihop innehåll och aktiviteter med läroplanen i fysik och ge mig en planering som i detalj beskriver lektionens olika delar och material som behövs.

Ton – Använd en formell, men vänlig ton.

 

Exempel på chattbottar (AI kan även skapa bilder och göra andra saker, men jag fokuserar här på chattfunktionerna):

ChatGPT – Open AIs chattbot

Gemini – Googles chattbot

Notebook LM – Google har en chattbot som enkelt kan skapa en podd med två röster

CoPilot – Microsofts chattbot

Claude – En chattbot från Anthropic

Perplexity – En chattbot från San Fransisco som tidigt använde länkar till källor.

Duck AI – Duckduck Gos chattbot, man kan välja bland några olika GPT:er

Mistral AI – En chattbot från Frankrike

De flesta chattbottar har åldersgränser.

—————————————————————————————————————

Alla dessa promptar är framtagna som exempel för att komma igång med användning av chattbottar och för att du ska få tips och ideér på vad man kan använda chattbottar till. Du kan självklart ändra promptarna så som du vill, t ex genom att lägga till mer relevant information.

När du använt en chattbot ett tag lär du dig vilken typ av promptar som fungerar bättre respektive sämre. Du kan testa en prompt som den är skriven och ytterligare en gång genom att lägga till ”Agera som en erfaren expertlärare i [ämne]” + prompten för att se om det blir skillnad på kvaliteten i svaren.

Får du bra svar är prompten bra, får du inte bra svar behöver du ändra prompten samt ge ytterligare information som ger dig önskat svar av önskad kvalitet. Vissa chattbottar är bättre än andra på vissa typer av svar, så är du inte nöjd med svaren du får trots att du testat olika sätt att ändra sina promptar kan du testa en annan chattbott.

Hur använder jag promptarna?

Du använder texten i prompten i chattbottens promptfönster, men om det i en prompt finns hakparenteser [ ] så byter du ut texten i hakparentesen mot text som passar för ditt sammanhang.

Dubbelkolla alltid svaren du får från en chattbot, då det inte är säkert att det är sant.

OBS! Tänk efter om du laddar upp texter eller dokument till en chattbott. Ladda inte upp personuppgifter eller känslig information! Tänk på GDPR!

 

Längst ner finns en pdf med alla promptar som du kan ladda ner!

Promptar för skolvaktmästare

  1. Skriv en kort checklista för att inspektera [specifikt område, t.ex. lekredskap eller klassrum] på en [grundskola], med tre punkter att kontrollera.
  2. Skapa en dagsplan för en vaktmästare på en [grundskola] som täcker [specifika uppgifter, t.ex. reparationer och gårdsskötsel], med tre prioriteringar och en tidsram.
  3. Ge mig fem strategier för att snabbt hantera [specifikt problem, t.ex. trasiga lampor] på en [grundskola] utan att störa undervisningen.
  4. Föreslå tre sätt att samarbeta med skolpersonal på en [grundskola] för att lösa [specifik fråga, t.ex. möblering eller snöröjning], med en idé för varje.
  5. Skapa en lista med fem snabba lösningar för vanliga akuta problem (t.ex. [specifikt problem, t.ex. läckande kran]) på en [gymnasieskola].
  6. Ge mig ett exempel på en rutin för att förbereda en [grundskola] inför [specifik händelse, t.ex. terminsstart eller idrottsdag], med tre steg.
  7. Föreslå tre sätt att underhålla skolans utemiljö på en [grundskola] för [specifikt syfte, t.ex. lek eller säkerhet], med en åtgärd för varje.
  8. Skriv en kort guide för att reparera [specifikt föremål, t.ex. en dörr eller bänk] på en [grundskola], med tre steg och en säkerhetsåtgärd.
  9. Ge mig fem idéer för att göra skolans lokaler mer trivsamma på en [grundskola], med fokus på [specifikt område, t.ex. korridorer eller matsal].
  10. Skapa en lista med tre korta meddelanden till rektor på en [grundskola] om [specifik fråga, t.ex. slutfört arbete eller behov], med en positiv ton.
  11. Föreslå tre sätt att samarbeta med skolmatspersonal på en [grundskola] för att hantera [specifik uppgift, t.ex. avfall eller inventarier], med en idé för varje.
  12. Ge mig ett exempel på en rutin för att kontrollera och fylla på [specifik resurs, t.ex. toalettpapper eller verktyg] på en [grundskola], med tre steg.
  13. Skriv en lista med fem verktyg eller material en vaktmästare på en [gymnasieskola] alltid bör ha till hands för [specifikt ändamål, t.ex. reparationer].
  14. Föreslå tre sätt att hantera en hektisk dag på en [grundskola] med flera akuta ärenden (t.ex. [specifika ärenden]), med en prioriteringsstrategi för varje.
  15. Skapa en mall för en veckoplanering för en vaktmästare på en [grundskola], med tre sektioner (t.ex. underhåll, inspektioner, projekt).
  16. Ge mig fem idéer för att minska energiförbrukningen på en [grundskola], med fokus på [specifikt område, t.ex. belysning eller värme], och en åtgärd för varje.
  17. Föreslå tre sätt att förbereda en [grundskola] inför [specifik väderhändelse, t.ex. snöstorm], med en förebyggande insats för varje.
  18. Skriv en kort handledning för att introducera en ny vaktmästare till [specifik rutin, t.ex. låssystem] på en [grundskola], med tre steg.
  19. Ge mig ett exempel på en rutin för att inspektera och rapportera säkerhetsrisker (t.ex. [specifik risk]) på en [grundskola], med tre steg.
  20. Skapa en lista med tre korta sätt att visa uppskattning till elever och personal på en [grundskola] för att de håller ordning, med ett exempel för varje.

Ladda ner en pdf med promptarna genom att klicka på bilden ovan!

Lycka till med promptandet!

Comments are closed.