Innan jag går in på 80 promptar för specialpedagoger kommer lite info om AI som kan vara bra att känna till.
Ordlista
AI – Artificiell Intelligens är ett sätt att försöka få maskiner att efterlikna hjärnans funktioner,
d v s att kunna ”tänka” och lära ungefär så som människor gör. Vi förstår inte hur hjärnan fungerar, men de delar vi förstår kan vi försöka härma.
Prompt – En instruktion till chattbotten för att få ett önskat svar eller önskad uppgift utförd. Vissa chattbottar går att prata med, men än så länge är det många som skriver textkommandon till dem.
Iterera – När du fått ett svar från en chattbot justerar och förtydligar du vilka delar av svaret som du inte är nöjd med, d v s du förfinar svaret så det blir bättre och bättre tills du är nöjd. Ju bättre prompt du har från början, desto färre iterationer behövs.
Chattbot – En chattbot har tränats på att hitta mönster i de texter som den tränats på. Dessa mönster använder den för att skapa text som svar på din prompt. Texten du får som svar genereras alltså i realtid.
GPT – Själva modellen (Generativ Pre-training transformer) som en chattbot använder sig av. Samma GPT kan användas av olika chattbottar, t ex har Microsoft använt sig av Open AIs GPT, d v s Copilot och ChatGPT har använt samma GPT.
Generativ AI – AI som skapar (genererar) text, bilder, video eller ljud i realtid när den tillfrågas om att göra det.
Bias – Svar som AI ger är snedvridna eller partiska, vilket beror på den data som AI tränats på och vilka bias som finns i den datan. För en chattbot är det svårt att synliggöra dessa bias, men för en AI som genererar bilder är det lättare.
Hallucination – Texten som du får som svar av en chattbot baseras på mönster i data som den tränats på, men det finns även en slumpmässighet i vilka ord som genereras, vilket innebär att ord som genereras kan skapa en innebörd som inte är sann.
—————————————————————————————————————-
Ett vanligt ramverk att utgå från om du vill skapa egna promptar med exempel:
Roll – Agera som en erfaren lärare i fysik
Uppgift – Skapa en lektionsplanering som introducerar elever i år 8 till området optik
Kontext – Jag jobbar på en högstadieskola i Sverige, har 25 elever i klassen och lektionen är 60 minuter lång.
Format – Koppla ihop innehåll och aktiviteter med läroplanen i fysik och ge mig en planering som i detalj beskriver lektionens olika delar och material som behövs.
Ton – Använd en formell, men vänlig ton.
Exempel på chattbottar (AI kan även skapa bilder och göra andra saker, men jag fokuserar här på chattfunktionerna):
ChatGPT – Open AIs chattbot
Gemini – Googles chattbot
Notebook LM – Google har en chattbot som enkelt kan skapa en podd med två röster
CoPilot – Microsofts chattbot
Claude – En chattbot från Anthropic
Perplexity – En chattbot från San Fransisco som tidigt använde länkar till källor.
Duck AI – Duckduck Gos chattbot, man kan välja bland några olika GPT:er
Mistral AI – En chattbot från Frankrike
De flesta chattbottar har åldersgränser.
—————————————————————————————————————
Alla dessa promptar är framtagna som exempel för att komma igång med användning av chattbottar och för att du ska få tips och ideér på vad man kan använda chattbottar till. Du kan självklart ändra promptarna så som du vill, t ex genom att lägga till mer relevant information.
När du använt en chattbot ett tag lär du dig vilken typ av promptar som fungerar bättre respektive sämre. Du kan testa en prompt som den är skriven och ytterligare en gång genom att lägga till ”Agera som en erfaren expertlärare i [ämne]” + prompten för att se om det blir skillnad på kvaliteten i svaren.
Får du bra svar är prompten bra, får du inte bra svar behöver du ändra prompten samt ge ytterligare information som ger dig önskat svar av önskad kvalitet. Vissa chattbottar är bättre än andra på vissa typer av svar, så är du inte nöjd med svaren du får trots att du testat olika sätt att ändra sina promptar kan du testa en annan chattbott.
Hur använder jag promptarna?
Du använder texten i prompten i chattbottens promptfönster, men om det i en prompt finns hakparenteser [ ] så byter du ut texten i hakparentesen mot text som passar för ditt sammanhang.
Dubbelkolla alltid svaren du får från en chattbot, då det inte är säkert att det är sant.
OBS! Tänk efter om du laddar upp texter eller dokument till en chattbott. Ladda inte upp personuppgifter eller känslig information! Tänk på GDPR!
Längst ner finns en pdf med alla promptar som du kan ladda ner!
Promptar för specialpedagoger
Anpassningar och stödstrategier
- Skriv en plan på 200 ord för hur en specialpedagog kan anpassa en matematiklektion i årskurs 4 för en elev med ADHD och ge 5 konkreta strategier för att stödja fokus och engagemang.
- Skapa en lista med 5 anpassningar för en elev i årskurs 7 med autism som har svårt med övergångar mellan lektioner och ge en uppgift där specialpedagogen skriver en rutin för övergångar.
- Skriv en text på 150 ord om hur man kan använda visuella stöd för en elev i årskurs 1 med språkliga svårigheter och skapa 5 exempel på visuella scheman som kan användas i klassrummet.
- Skapa en plan på 200 ord för hur en specialpedagog kan stödja en elev i gymnasiet med dyslexi under ett nationellt prov i svenska och ge 5 tips för att minska stress.
- Skriv en text på 150 ord om hur man kan anpassa gruppaktiviteter för en elev i årskurs 5 med social ångest och skapa 4 strategier för att främja delaktighet utan press.
- Skapa en lista med 5 digitala verktyg som kan stödja en elev i årskurs 9 med koncentrationssvårigheter och ge en uppgift där specialpedagogen skriver en plan för att implementera ett av verktygen.
- Skriv en plan på 200 ord för hur en specialpedagog kan stödja en elev i årskurs 3 med motoriska svårigheter i skrivundervisningen och ge 5 anpassningar för att underlätta skrivprocessen.
- Skapa en text på 150 ord om hur man kan anpassa läsmiljön för en elev i årskurs 6 med synnedsättning och skriv 4 strategier för att göra texter mer tillgängliga.
- Skriv en lista med 5 strategier för att stödja en elev i gymnasiet med hörselnedsättning under muntliga lektioner och ge en uppgift där specialpedagogen skriver en plan för att implementera strategierna.
- Skapa en plan på 200 ord för hur en specialpedagog kan anpassa en idrottslektion i årskurs 8 för en elev med fysiska funktionsvariationer och ge 5 tips för att främja delaktighet.
Sociala och emotionella färdigheter
- Skriv en text på 200 ord om hur en specialpedagog kan arbeta med en elev i årskurs 5 som har svårt att hantera konflikter och skapa 5 aktiviteter för att träna konflikthantering.
- Skapa en lista med 5 strategier för att stärka självkänslan hos en elev i årskurs 9 med låg självbild och ge en uppgift där specialpedagogen skriver en plan för att implementera en strategi.
- Skriv en plan på 150 ord för hur en specialpedagog kan stödja en elev i årskurs 2 med separationsångest vid skolstart och ge 4 tips för att skapa trygghet i klassrummet.
- Skapa en text på 200 ord om hur man kan arbeta med en elev i gymnasiet som har svårt att skapa relationer med klasskamrater och skriv 5 aktiviteter för att främja social interaktion.
- Skriv en lista med 5 övningar för att träna känsloreglering hos en elev i årskurs 6 med impulsiva beteenden och ge en uppgift där specialpedagogen skriver en plan för att använda en övning.
- Skapa en plan på 200 ord för hur en specialpedagog kan stödja en elev i årskurs 3 som blir utåtagerande vid frustration och ge 5 strategier för att hantera utbrott.
- Skriv en text på 150 ord om hur man kan stärka samarbetsförmågan hos en elev i årskurs 7 med autism och skapa 4 aktiviteter för att träna samarbete i små grupper.
- Skapa en lista med 5 strategier för att hjälpa en elev i årskurs 4 att hantera övergångar mellan aktiviteter och ge en uppgift där specialpedagogen skriver en rutin för övergångar.
- Skriv en plan på 200 ord för hur en specialpedagog kan arbeta med en elev i gymnasiet som har svårt att uttrycka sina känslor och ge 5 aktiviteter för att främja emotionell medvetenhet.
- Skapa en text på 150 ord om hur man kan stödja en elev i årskurs 1 som har svårt att följa sociala normer och skriv 4 strategier för att träna sociala färdigheter i klassrummet.
Läs- och skrivsvårigheter
- Skriv en plan på 200 ord för hur en specialpedagog kan stödja en elev i årskurs 5 med dyslexi i läsning och skapa 5 strategier för att förbättra läsflyt och förståelse.
- Skapa en lista med 5 digitala verktyg som kan hjälpa en elev i årskurs 8 med dysgrafi att skriva och ge en uppgift där specialpedagogen skriver en plan för att använda ett av verktygen.
- Skriv en text på 150 ord om hur man kan använda multimodala metoder för att stödja en elev i årskurs 3 med läs- och skrivsvårigheter och skapa 4 exempel på multimodala aktiviteter.
- Skapa en plan på 200 ord för hur en specialpedagog kan arbeta med en elev i gymnasiet som har svårt att stava och ge 5 strategier för att förbättra stavningsförmågan.
- Skriv en lista med 5 metoder för att träna läsförståelse hos en elev i årskurs 6 med koncentrationssvårigheter och ge en uppgift där specialpedagogen skriver en lektionsplan för en metod.
- Skapa en text på 150 ord om hur man kan stödja en elev i årskurs 2 med långsam läshastighet och skriv 4 strategier för att öka lästempot på ett tryggt sätt.
- Skriv en plan på 200 ord för hur en specialpedagog kan arbeta med en elev i årskurs 9 som har svårt att strukturera texter och ge 5 tips för att förbättra skrivprocessen.
- Skapa en lista med 5 appar som kan stödja en elev i årskurs 4 med dyslexi i läsning och skrivning och ge en uppgift där specialpedagogen skriver en plan för att implementera en app.
- Skriv en text på 150 ord om hur man kan använda högläsning för att stödja en elev i årskurs 1 med läsförståelseproblem och skapa 4 strategier för att göra högläsning effektiv.
- Skapa en plan på 200 ord för hur en specialpedagog kan stödja en elev i gymnasiet med skrivsvårigheter i essäskrivning och ge 5 anpassningar för att underlätta skrivandet.
Inkludering och samverkan
- Skriv en text på 200 ord om hur en specialpedagog kan samarbeta med klasslärare för att skapa en inkluderande miljö för en elev i årskurs 5 med autism och skapa 5 samarbetsstrategier.
- Skapa en plan på 150 ord för hur en specialpedagog kan involvera föräldrar i stödet för en elev i årskurs 3 med koncentrationssvårigheter och ge 4 tips för effektivt föräldrasamarbete.
- Skriv en text på 200 ord om hur man kan skapa en inkluderande rastmiljö för en elev i årskurs 6 med social ångest och skapa 5 strategier för att främja trygghet under raster.
- Skapa en lista med 5 sätt att anpassa klassrumsmiljön för en elev i årskurs 9 med sensorisk känslighet och ge en uppgift där specialpedagogen skriver en plan för att implementera ett sätt.
- Skriv en plan på 200 ord för hur en specialpedagog kan samverka med skolans elevhälsoteam för att stödja en elev i gymnasiet med depression och ge 5 samarbetsstrategier.
- Skapa en text på 150 ord om hur man kan främja inkludering för en elev i årskurs 2 med språkliga svårigheter och skriv 4 strategier för att underlätta kommunikation med klasskamrater.
- Skriv en plan på 200 ord för hur en specialpedagog kan stödja en elev i årskurs 7 med intellektuell funktionsnedsättning i en inkluderande klass och ge 5 anpassningar för undervisningen.
- Skapa en lista med 5 sätt att främja kamratstöd i klassrummet för en elev i årskurs 4 med fysiska funktionsvariationer och ge en uppgift där specialpedagogen skriver en plan för en aktivitet.
- Skriv en text på 150 ord om hur en specialpedagog kan arbeta med skolpersonal för att minska stress hos en elev i gymnasiet med ADHD och skapa 4 strategier för ett lugnare schema.
- Skapa en plan på 200 ord för hur en specialpedagog kan skapa en inkluderande miljö för en elev i årskurs 1 med hörselnedsättning och ge 5 tips för att underlätta kommunikation i klassrummet.
Kognitiva och exekutiva funktioner
- Skriv en plan på 200 ord för hur en specialpedagog kan stödja en elev i årskurs 5 med svaga exekutiva funktioner i att planera sitt skolarbete och ge 5 strategier för att förbättra organisation.
- Skapa en lista med 5 aktiviteter för att träna arbetsminnet hos en elev i årskurs 3 med kognitiva svårigheter och ge en uppgift där specialpedagogen skriver en lektionsplan för en aktivitet.
- Skriv en text på 150 ord om hur man kan stödja en elev i årskurs 9 med ADHD i att hantera tid och deadlines och skapa 4 strategier för att förbättra tidsuppfattning.
- Skapa en plan på 200 ord för hur en specialpedagog kan arbeta med en elev i gymnasiet som har svårt att prioritera uppgifter och ge 5 tips för att stärka prioriteringsförmågan.
- Skriv en lista med 5 övningar för att träna impulskontroll hos en elev i årskurs 6 med koncentrationssvårigheter och ge en uppgift där specialpedagogen skriver en plan för att implementera en övning.
- Skapa en text på 150 ord om hur man kan använda checklistor för att stödja en elev i årskurs 4 med svaga exekutiva funktioner och skriv 4 exempel på checklistor för olika ämnen.
- Skriv en plan på 200 ord för hur en specialpedagog kan stödja en elev i årskurs 7 med autism i att hantera flexibelt tänkande och ge 5 strategier för att träna problemlösning.
- Skapa en lista med 5 appar som kan stödja en elev i gymnasiet med kognitiva svårigheter i att organisera sitt skolarbete och ge en uppgift där specialpedagogen skriver en plan för att använda en app.
- Skriv en text på 150 ord om hur man kan träna uppmärksamhet hos en elev i årskurs 2 med koncentrationssvårigheter och skapa 4 aktiviteter för att stärka fokus under lektioner.
- Skapa en plan på 200 ord för hur en specialpedagog kan stödja en elev i årskurs 8 med svaga exekutiva funktioner i att sätta mål och ge 5 tips för att skapa realistiska mål.
Motivation och engagemang
- Skriv en text på 200 ord om hur en specialpedagog kan öka motivationen hos en elev i årskurs 5 som ofta ger upp vid motgångar och skapa 5 strategier för att främja uthållighet.
- Skapa en lista med 5 belöningssystem som kan motivera en elev i årskurs 3 med låg motivation för skolarbete och ge en uppgift där specialpedagogen skriver en plan för att implementera ett system.
- Skriv en plan på 150 ord för hur en specialpedagog kan engagera en elev i årskurs 9 med låg självkänsla i svenskundervisningen och ge 4 tips för att skapa positiva upplevelser.
- Skapa en text på 200 ord om hur man kan använda intressen för att motivera en elev i gymnasiet med autism och skriv 5 aktiviteter som kopplar elevens intressen till skolarbetet.
- Skriv en lista med 5 strategier för att öka engagemanget hos en elev i årskurs 6 som ofta är frånvarande och ge en uppgift där specialpedagogen skriver en plan för att implementera en strategi.
- Skapa en plan på 200 ord för hur en specialpedagog kan arbeta med en elev i årskurs 4 som har svårt att se meningen med skolarbete och ge 5 tips för att koppla undervisningen till elevens vardag.
- Skriv en text på 150 ord om hur man kan använda positiv förstärkning för att motivera en elev i årskurs 2 med beteendesvårigheter och skapa 4 exempel på positiv förstärkning i klassrummet.
- Skapa en lista med 5 sätt att göra läxor mer engagerande för en elev i årskurs 7 med koncentrationssvårigheter och ge en uppgift där specialpedagogen skriver en plan för att anpassa läxorna.
- Skriv en plan på 200 ord för hur en specialpedagog kan öka motivationen hos en elev i gymnasiet som känner sig överväldigad av skolarbetet och ge 5 strategier för att minska prestationsångest.
- Skapa en text på 150 ord om hur man kan använda lekbaserat lärande för att engagera en elev i årskurs 1 med låg motivation och skriv 4 exempel på lekbaserade aktiviteter för olika ämnen.
Beteendestöd och klassrumshantering
- Skriv en plan på 200 ord för hur en specialpedagog kan stödja en elev i årskurs 5 som ofta stör lektioner och skapa 5 strategier för att främja ett positivt beteende i klassrummet.
- Skapa en lista med 5 tekniker för att hantera utåtagerande beteende hos en elev i årskurs 3 och ge en uppgift där specialpedagogen skriver en plan för att använda en av teknikerna.
- Skriv en text på 150 ord om hur man kan skapa tydliga förväntningar för en elev i årskurs 7 med ADHD och skapa 4 exempel på klassrumsregler som är lätta att följa.
- Skapa en plan på 200 ord för hur en specialpedagog kan stödja en elev i gymnasiet som ofta undviker uppgifter genom att agera ut och ge 5 strategier för att hantera undvikande beteende.
- Skriv en lista med 5 strategier för att minska konflikter mellan en elev i årskurs 6 och klasskamrater och ge en uppgift där specialpedagogen skriver en plan för att implementera en strategi.
- Skapa en text på 150 ord om hur man kan använda en beteendeanalys för att förstå en elev i årskurs 4 som ofta blir arg och skriv 4 frågor för att kartlägga beteendets orsaker.
- Skriv en plan på 200 ord för hur en specialpedagog kan stödja en elev i årskurs 9 med oppositionellt beteende och ge 5 strategier för att bygga en positiv relation med eleven.
- Skapa en lista med 5 sätt att skapa en lugn klassrumsmiljö för en elev i årskurs 2 med sensorisk känslighet och ge en uppgift där specialpedagogen skriver en plan för att implementera ett sätt.
- Skriv en text på 150 ord om hur man kan använda timeout på ett konstruktivt sätt för en elev i årskurs 6 med impulsiva beteenden och skapa 4 steg för en timeout-rutin.
- Skapa en plan på 200 ord för hur en specialpedagog kan stödja en elev i gymnasiet som ofta avbryter lektioner och ge 5 strategier för att främja självkontroll i klassrummet.
Utvärdering och uppföljning
- Skriv en text på 200 ord om hur en specialpedagog kan utvärdera effekten av en anpassning för en elev i årskurs 5 med dyslexi och skapa 5 frågor för att mäta framsteg i läsning.
- Skapa en lista med 5 metoder för att dokumentera en elevs utveckling i årskurs 3 med autism och ge en uppgift där specialpedagogen skriver en mall för dokumentation.
- Skriv en plan på 150 ord för hur en specialpedagog kan följa upp en elev i årskurs 9 med koncentrationssvårigheter efter en stödinsats och ge 4 strategier för att justera insatsen vid behov.
- Skapa en text på 200 ord om hur man kan använda elevens självutvärdering för att mäta framsteg hos en elev i gymnasiet med låg självkänsla och skriv 5 frågor för självutvärdering.
- Skriv en lista med 5 sätt att samla feedback från lärare om en elev i årskurs 6 med beteendesvårigheter och ge en uppgift där specialpedagogen skriver en enkät för lärarna.
- Skapa en plan på 200 ord för hur en specialpedagog kan utvärdera en elev i årskurs 4 med sociala svårigheter efter en insats för att främja kamratrelationer och ge 5 utvärderingskriterier.
- Skriv en text på 150 ord om hur man kan använda observationer för att följa upp en elev i årskurs 2 med språkliga svårigheter och skapa 4 observationspunkter för klassrumsinteraktioner.
- Skapa en lista med 5 sätt att mäta framsteg i exekutiva funktioner hos en elev i årskurs 7 med ADHD och ge en uppgift där specialpedagogen skriver en plan för att följa upp en funktion.
- Skriv en plan på 200 ord för hur en specialpedagog kan utvärdera effekten av en anpassad lärmiljö för en elev i gymnasiet med sensorisk känslighet och ge 5 indikatorer på förbättring.
- Skapa en text på 150 ord om hur man kan involvera föräldrar i uppföljningen av en elev i årskurs 1 med motoriska svårigheter och skriv 4 frågor för att diskutera elevens framsteg med föräldrarna.
Ladda ner en pdf med promptarna genom att klicka på bilden ovan!
Lycka till med promptandet!