IKT i skolan, del 30: QR-koder

För alla som använder lärplattor eller mobiltelefoner i undervisningen så är QR-koder ett fantastiskt verktyg. De är enkla att skapa, enkla att använda och har väldigt många olika användningsområden.

QR-kod-2-552

Exempel på hur QR-koder kan se ut:

qr-kod-exempel

 

En traditionell helsvart QR-kod. Den här länkar till det här blogginlägget.

QR JLSU

En QR-kod i en annan färg. Det är lättare att läsa av en QR-kod om man använder mörka färger och vit bakgrund, så använd inte för ljus färg. Den här koden länkar till www.jlsu.se.

jlsu-se-som-qr-kod

 

En QR-kod i flera färger. Den här QR-koden länkar till min serie Tips på IKT i skolan.

JLSU Blogg

Det går att skapa QR-koder med en logo inbäddad. I det här fallet har jag använt photoshop för att förstora min logga, då den blev väldigt liten när den autogenererades.

 

Att skapa en QR-kod

Det finns många  olika tjänster online för att skapa QR-koder. De flesta är snarlika. Här ger jahg exempel på två olika som jag använder:

QR Code generator En tjänst som är enkel att använda och som fungerar bra. Finns i gratisversion (utan registrering) och Pro-version (som kräver registrering). Det vanligaste användningsområdet är att man länkar till en webbsida (URL), men man kan även länka till kontaktuppgifter (vCard), en text man skrivit in (t ex en instruktion), skicka mail eller sms, länka till facebook, länka till en pdf, eller spela upp en mp3 (musik/ljudfil). Det går att länka till app-store, ett bildgalleri eller multipla webblänkar. En del av dessa tjänster kräver att man registrerar sig först för att kunna använda.

qr-code-generator

 

Skriv in eller klistra in adressen du vill länka till och klicka på Create QR-code. Koden dyker upp till höger och du väljer vilket format du vill ladda ner den i (jpg/esp eller svg). JPG fungerar bra för de flesta behov. (man kan också välja ”embed QR code” om man vill lägga in den på en hemsida). Nu sparas din QR-kod som en zip-fil på datorn. Packa upp den och så har du din QR-kod. Den kan du nu använda digitalt eller skriva ut på papper. Tänker du använda den många gånger plastar du in din QR-kod.

 

Unitags QR code generator Om du vill ha QR-koder som är färggladare eller med en logo i mitten.

unitag-qr-code-generator

 

Skriv in eller klistra in adressen du vill länka till under 1 och välj confirm. Under 2 finns möjligheter att anpassa din QR-kod med olika färger etc. När du är nöjd med utseendete väljer du ”Download the QR code” (knappen under QR-koden). klicka next i popup-fönstret som dyker upp och sedan ”download QR code (eller kopiera länken om du vill bädda in den på en hemsida).

Det finns även appar för att skapa QR-koder, t ex QR Creator.

Man kan även använda tjänster som är kopplade till uppläsning av text. Ett exempel är QR voice.

 

Att läsa av en QR-kod

i-nigma

I-nigma

QR

QR Reader

Man behöver en QR-läsare. Den bästa (den är snabbast på att läsa ev en QR-kod) är I-nigma, men det finns många gratisappar, t ex QR Reader som fungerar bra. Det är bara att peka mot QR-koden och se till att de 4 hörnen i appen synkar med de 4 hörnen på QR-koden så läser den av koden. I i-nigma klickar man på ”Go online” när man scannat in koden för att komma till sidan QR-koden länkar till.

För att läsa in webblänkar måste man förstås ha tillgång till nätverk (i skolan wi-fi), vilket gör att man måste hålla sig till ställen där man kommer åt det trådlösa nätverket. Det är en av orsakerna till att skolor nu börjat bygga trådlösa nätverket som även täcker in skolgården (för att man ska kunna använda digitala verktyg fullt ut även utomhus).

 

Användningsområden för QR-koder

Det är bara din fantasi som sätter gränser för vad man kan använda koderna till, men här kommer några exempel:

Spela in en film där du instruerar vad eleverna ska göra eller hur de ska göra något. Lägg ut filmen på nätet (t ex på YouTube med inställningen olistad) och länka webbadressen till en QR-kod. I klassrummet hänger du sedan upp din QR.kod på väggen/vid en station så kan eleverna scanna in den och höra dig förklara hur/vad de ska göra. På det sättet kan du virtuellt finnas på flera platser i klassrummet samtidigt, medan du fysiskt bara kan vara på ett ställe. Särskilt användbart är detta om du har stora klasser/grupper. Självklart kan du även länka till filmer och resurser på nätet som andra skapat.

Elever som läst en bok eller sett en film kan spela in en recension. Om de läst en bok kan man skriva ut en QR-kod och klistra bak på boken, så att en annan elev som är intresserad av att läsa boken kan få höra vad en annan elev tyck om boken.

Skriv ut QR-kod och lägg upp på en dörr till ett rum på skolan. Koden kan länka till schemat för det rummet eller en kalender som visar när det är möten inbokade i rummet. Fördelen att använda QR-koder så här är att om schemat ändras eller det bokas in nya möten så får man alltid upp aktuellt schema.

Skapa en promenad eller skattjakt med hjälp av QR.koder. Om eleverna sitter still mycket är det ett sätt att få in rörelse under lektionerna.

Eleverna kan spela in presentationer/redovisningar som andra kan ta del av, t ex om de gör en väggposter kan de spela in den film där de berättar om sin poster. Gör en QR-kod och lägg in på postern, så kan andra elever scanna koden och få mer än det som syns på postern.

Dela ut QR-koder efter en föreläsning för att få deltagarna att gå in på din hemsida eller få upp kontaktinformation om dig (ersätter delvis visitkort).

Koppla QR-koden till formulär i Google (om du jobbar med Google-formulär) eller motsvarande tjänster i andra miljöer. Du kan ställa frågor som eleverna ska svara på (t ex vid en QR-promenad) och så får du elevernas svar sammanställda på ett översiktligt sätt. Även exit-tickets kan göras på det sättet, d v s eleverna scannar in en QR-kod och så får de svara på några frågor om vad de lärt sig idag. Du får en bra översikt över i svarssammanställningen som du kan använda när du ska planera nästa lektion.

 

Tips för den som vill göra sina QR-koder än mer visuellt tilltalande hittar du här

 

Lycka till med användandet av QR-koder och var inte rädd för att testa nya användningsområden!

Comments are closed