IKT i skolan, del 9: Att koda (programmera) i skola

I flera länder har man just nu diskussioner om man ska införa detta som ett skolämne. Att koda har nära anknytning till både språk och matematik. Språk har en logisk uppbyggnad (viss mer och andra har fler undantag från logiken) och lär man sig uppbyggnaden och de regler som styr den så är det lättare att lära sig andra språk (det är en delförklaring till att det blir lättare och lättare att lära sig andra språk ju fler du kan från tidigare). Kopplingen med matematik handlar både om logik och problemlösning. Att koda är mycket problemlösning och då skaffar men sig strategier för detta. Dessa strategier är användbara även i andra situationer.

Koda

Då jag inte jobbar som lärare längre har jag inte testa nedanstående tips i klassrumssituation, men jag skulle testa dem om jag började jobba som lärare igen.

 

Appar

Hakitzu logo 200

Hakitzu Elite – en app som kombinerar programmering och dataspel. Företaget som gjort appen heter kuatostudios (www.kuatostudios.com) och jag hoppas verkligen att de kommer att släppa fler produkter. Jag anser att de hittat ett framgångskoncept och det här är en av mina favoritappar alla kategorier! Det går ut på att du som spelare har två robotar som du kontrollerar genom att programmera vad de ska göra. Spelplanen är lite i stil med ett schackbräde, d v s det finns rutor som du kan förflytta dig mellan och på vissa rutor finns skydd. Målet är att ta sig till andra sidan spelplanen och förstöra motståndarens bas. Motståndaren ska göra detsamma, d v s ta sig till din bas och förstöra den. Robotarna har vapen, så det blir en strider mellan robotarna. Man kan ställa in vilka typer av vapen robotarna ska ha. Spelet är omgångsbaserat, min tur, din tur, min tur osv, vilket gör att det passar perfekt i klassrummet (när jag är klar säger jag till dig att det är din tur osv).

 

Cargo bot logo 216

Cargo Bot En gratisapp som går ut på att du ska programmera en robot som utför arbete åt dig. En bra app som gör att man kommer in i tänket. Det är ”dra och släpp”, så det krävs inte några förkunskaper. Passar både yngre och äldre elever.

 

Blocksworld logo 500

Blocksworld ”visuell programmering” skulle jag kalla det för. Man bygger med legoliknande delar och ska sätta samman dem på ett visst sätt (i byggsatsdelen). När man lärt sig tankesättet kan man bygga fritt. Det är lite som att Lego möter Minecraft med en dos av programmering. En bra app för yngre barn att komma in i tänket utan att behöva programmera. Underhållande även för äldre. En film som visar vad man kan göra och hur det ser ut: http://www.youtube.com/watch?v=89QiP3KV6ZQ

 

Robo logic 512

Robo Logic 2 HD Finns en gratisversion och en fullversion som kostar 15 kr. Går ut på attt man ska programmera en robot. Appen är lätt att använda och är därför lämplig för barn från låg ålder. Instruktionerna är på engelska.

 

kodable logo 242

Kodable Pro Finns även i en begränsad gratisversion som heter Kodable. Genom ”dra och släpp” ska man få figurerna att ta sig igenom en bana. Passar yngre barn och är en inkörsport att komma in i programmeringstänk utan att behöva koda.

 

Hopscotch logo 200

Hopscotch HD En gratisapp för yngre barn som också bygger på ”dra och släpp”. Man kontrollerar rörelsen hos en figur som kan röra sig helt fritt. I appen har man även med ”ändra x med” och ”ändra y med”, så det kan vara ett bra sätt att tidigt introducera variabler i matematiken. Eftersom det inte är någon kodning, utan ”dra och släpp” är det lätt för eleverna att lära sig.

 

Move the turtle logo 175

Move the turtle En app som jag inte testat. Den kostar 22 kr och det går ut på att bestämma hur sköldpaddan ska röra sig på en gräsmatta.  

 

Program och tjänster på nätet

Scratch http://scratch.mit.edu/ Liksom en del av apparna jag beskrivit så handlar det om att ”dra och släppa” block för att styra vad som ska hända. Det finns en sektion för lärare.

Snap http://snap.berkeley.edu/ En fortsättnig på Scratch (se ovan). Fungerar på samma sätt (”build your own blocks”). Använder Java och körs i webbläsaren.

Blockly https://code.google.com/p/blockly/  Googles version av Scratch. Fungerar även på iPad.

Tynker www.tynker.com/ Påminner om Scratch och Snap. Körs i webbläsaren. De lyfter fram att det är skapat för skolbruk. Finns en funktion där läraren får en sammanställning över vad eleverna klarat av. Finns en begränsad gratisversion (standard) och en betalversion (premium).

Codeacademy www.codecademy.com/ En onlinetjänst att lära sig programmera. MAn skapar ett konto, men man kan testa först hur det funkar.

Kids Coding En hemsida med bra länkar och resurser för barn som vill börja med att koda. https://blogging.im/kidscoding

Hackety Hack http://hackety.com/ Programmering genom att koda själv. Man laddar ner ett program. Det finns länkar till hjälpfunktioner. Är man ovan mad datorer ska man nog testa ett annat verktyg först innan man testar detta.

Kids Ruby http://kidsruby.com/ Här handlar det precis som i Hackety Hack om att lära sig programmering genom att koda, med hjälp av hjälpfunktioner. Man har ett tudelat fönster där kodningen sker på ena halvan och på den andra kan man se resultatet. Finns för både windows och mac. Man laddar ner programmet.

Mats Rörbecker har gjort en guide på svenska för hur man programmerar i Ruby. Du hittar den här: http://rorbecker.com/spelskola/

Code Monster www.crunchzilla.com/code-monster En onlinetjänst för yngre barn. Är på engelska.

Kojo http://www.kogics.net/kojo En mer avancerad tjänst som trots detta är lättanvänd. Har prövats av andra på lågstadiet med gott resultat. Kan användas både online och genom att ladda ner. Är open source, d v s gratis.

Kodu www.kodugamelab.com/ Skapa egna spel. Har högre tröskel än många av de andra tjänsterna. De som är vana med minecraft har lättare att komma in i tänket, då det handlar om att skapa världar.

 

Kurser och utbildning i programmering

w3schools.com http://www.w3schools.com/ Massor av kurser i programmering. Man kan även söka på hur man använder vissa begrepp i kodning och få exempel till svar.

Udacity https://www.udacity.com/ Gratis interaktiva kurser på nätet. högskole/universitetsnivå. Kräver registrering.

Coursera https://www.coursera.org/ Kurser online, bl a programmering

Apple Developer https://developer.apple.com/ För de som vill programmera för Mac, iPad och iPhone.

Android Developer http://developer.android.com/index.html För de som vill programmera för Android.

Google Developer https://developers.google.com/ För de som vill programmera för Google (t ex chrome appar)

Microsoft Developer http://msdn.microsoft.com/sv-se/ För den som är intresserad av programmering av Microsofts produkter

7 Comments

  1. Kul att du skriver om programmering för barn! Jag hoppas verkligen att det införs som ämne i skolan- ser många vinster med det! Det som kan verka krångligt för oss vuxna lär sig barn snabbare än blixten. Hade jag varit verksam som lärare hade jag också alla gånger provat på att jobba med det med barnen 🙂

  2. Bra tips, nu ska jag testa appar 🙂

    Kolla gärna in http://www.spelprogrammering.nu också. Jag jobbar på en högstadieskola och programmerar varje vecka med massa barn där. Jag har gjort en online-editor åt dem också:

    http://www.spelprogrammering.nu/koda

    Allt vi lagt på nätet är gratis, och sen har vi skrivit ihop en lärobok:

    http://www.bokus.com/bok/9789173791915/spelprogrammeringnu-med-html5-och-javascript-larobok-med-ovningar/

  3. Reblogga detta på Digital matematik and commented:
    Mycket bra tankar och tips om programmering!

  4. Tack för tipsen, Mikael. Jag ska gå in och titta på länkarna!

  5. Det känns lite optimistiskt att kalla Udacitys kurser för gymnasienivå, måste jag säga. Det är mycket bra kurser, men de är nog tänkta snarare för en universitets/högskolestudent.

Lämna ett svar till Mikael Tylmad Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *