BFL

En av mina personliga favoriter når det gäller pedagogik är Dylan Wiliam. Han har många kloka insikter kring vad som fungerar (som vi borde göra mer av) och vad som inte fungerar (som vi borde göra mindre av) när det gäller elevers inlärning. En av flera saker som jag gillar är att Dylan ifrågasätter metoder som är allmänt accepterade och som de flesta ser som framgångsrika pedagogiska metoder, när de i verkligheten kan vara kontraproduktiva. En sådan metod är att eleverna räcker upp handen när läraren ställer en fråga till klassen. Den metodiken leder ofta till att de som redan kan svaret replikerar befintlig kunskap och de som inte kan svaret känner att det är ingen idé att ens försöka (d v s de får ingen träning), då eleven har alldeles för kort tid (oftast mindre än 2 sekunder) till förfogande innan läraren förväntar sig ett svar.

Jag har skapat ett par infographics kring Dylans 5 nyckelstrategier.

BFL 5 strategier

BFL Trappan

Om du gillar mina bilder så använd dem!

Har du inte läst Dylan Wiliams bok ”Att följa lärande – formativ bedömning i praktiken” rekommenderar jag att du gör det!

Skärmavbild 2015-01-25 kl. 14.48.36

Bookmark the permalink.

6 Comments

  1. Pingback: Skolutveckling - alexandratimner | Pearltrees

  2. Pingback: Formativ bedömning | Pearltrees

  3. Pingback: Lärande - lindisa | Pearltrees

  4. Pingback: Blandade bloggar | Pearltrees

  5. Pingback: Emelie (emfra) | Pearltrees

  6. Pingback: Bedömning för lärande | Pearltrees

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *